Vegvesenets sjefsingeniør Thor Asbjørn Lunaas og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland er stolte over resultatene de har oppnådd i reduksjon av CO2 fra asfalt.Foto: Jarle Skoglund
Halverte C02-utslippene på fire år
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i Statens vegvesen jubler over resultatene etaten har oppnådd i arbeidet med å kutte i Co2-avtrykket fra asfalt. –Dette er eventyrlige resultater som vi faktisk ikke trodde var mulig å oppnå, sier hun.
Det var ikke med lite stolthet at vegdirektøren og hennes mannskaper kunne invitere til frokostmøte og presentere tallene som viser at etaten har halvert klimaavtrykket på sine asfaltkontrakter i løpet av de fire siste årene. Mens CO2-utslippet i 2020 lå på 62 kilo for hvert tonn ferdiglagt asfalt, viser årets kontrakter at man nå er nede i 33 kilo pr tonn.
Annonse
– Dette er lavere tall enn vi så for oss for noen år siden. Og som gjør at vi har kunnet skjerpe ambisjonene ytterligere. Nå tror vi at vi skal klare å komme ned til 20 kilo CO2 for hvert tonn asfalt vi produserer og legger i 2030, forteller Ingrid Dahl Hovland.
Hun sier at Statens vegvesen nå skal ta lærdom av gjennomføring og resultater for asfaltområdet, og bruke det i arbeidet med å redusere klimautslippene også innen de andre områdene som etaten arbeider med.
Løsningen ble miljødeklarering
Mannen bak gjennomføringen av den store snuoperasjonen innen asfaltregimet i Statens vegvesen, er sjefsingeniør Thor Asbjørn Lunaas.
Han forteller at strategien fram mot 2030 ble lagt i 2017.
– Et viktig bidrag for å kunne tenke nytt var å ta i bruk miljødeklarasjonen EPD, som på en objektiv måte forteller hva slags klimaavtrykk både råvarer og ferdige produkter representerer. Allerede i 2019 hadde vi de første kontraktene ute overfor entreprenørene med krav om EPD-dokumentasjon. Det gjaldt både produksjon og transport av råvarer, men også for ferdig asfalt.
Siden har kontraktene blitt utviklet år for år.
– Det har vært viktig for oss å være forutsigbare overfor entreprenørene og leverandørsiden, og framdriften har derfor vært i tett dialog med dem. Dessuten har vi vært opptatt at det systemet som ble bygget opp rundt kontraktene skulle være enkelt og lett å forstå.
Må betale 7,50 pr kilo CO2
I dag skjer miljøvektingen når tilbudene på nye asfaltkontrakter kommer inn fra entreprenørene. Med utgangspunkt i det laveste pristilbudet, brukes EPD-deklarasjonen til å beregne samlet CO2-utslipp, og ut fra det beregnet et tilslag på tilbudssummen på 7 kroner og 50 øre pr kilo CO2.
Tor Asbjørn Lunaas forteller at Statens vegvesen i år har inngått 24 asfaltkontrakter for hele landet. Bare to av dem er ikke omfattet av CO2-vekting. Det gjelder to kontrakter i Finnmark, der konkurransen er for dårlig til å bruke dette parameteret.
– Konsekvente og forutsigbare
Andre Waage, direktør for NCCs asfaltvirksomhet i Norge, mener at CO2-vektingen av asfaltkontraktene har vært avgjørende for CO2-kuttene som bransjen har oppnådd de siste årene.
- Statens vegvesen har her vært konsekvente og forutsigbare. Det har gjort det mulig for oss å investere og fornye asfaltfabrikker som bidrar til at våre kunder når sine mål om reduksjon av CO2-utslipp.
– Vi ser at investeringene vi gjør for å konvertere våre asfaltfabrikker fra gass til trepellets som fyringskilde, lønner seg. Det gjør at investeringsviljen øker og vi oppnår med det betydelige CO2-kutt i asfaltproduksjonen. Etter årets anbudsåpninger har vi vunnet flere kontrakter hvor vi vinner på grunn av lave CO2-utslipp.
Resultatene som er oppnådd i Norge, blir lagt merke til også i utlandet. Danske Vejdirektoratet er nå i full gang med å kopiere oppskriften, for også der det det satt høye krav om reduserte CO2- utslipp fra asfaltindustrien innen 2030.