Vegvesenets sjefsingeniør Thor Asbjørn Lunaas og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland er stolte over resultatene de har oppnådd i reduksjon av CO2 fra asfalt. Foto: Jarle Skoglund
Vegvesenets sjefsingeniør Thor Asbjørn Lunaas og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland er stolte over resultatene de har oppnådd i reduksjon av CO2 fra asfalt.

Halverte C02-utslippene på fire år

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i Statens vegvesen jubler over resultatene etaten har oppnådd i arbeidet med å kutte i Co2-avtrykket fra asfalt. –Dette er eventyrlige resultater som vi faktisk ikke trodde var mulig å oppnå, sier hun.

Publisert Sist oppdatert

Det var ikke med lite stolthet at vegdirektøren og hennes mannskaper kunne invitere til frokostmøte og presentere tallene som viser at etaten har halvert klimaavtrykket på sine asfaltkontrakter i løpet av de fire siste årene. Mens CO2-utslippet i 2020 lå på 62 kilo for hvert tonn ferdiglagt asfalt, viser årets kontrakter at man nå er nede i 33 kilo pr tonn.

– Dette er lavere tall enn vi så for oss for noen år siden. Og som gjør at vi har kunnet skjerpe ambisjonene ytterligere. Nå tror vi at vi skal klare å komme ned til 20 kilo CO2 for hvert tonn asfalt vi produserer og legger i 2030, forteller Ingrid Dahl Hovland.

Hun sier at Statens vegvesen nå skal ta lærdom av gjennomføring og resultater for asfaltområdet, og bruke det i arbeidet med å redusere klimautslippene også innen de andre områdene som etaten arbeider med.

Tallenes tale er klar; CO2-utslippene fra vegvesenets asfaltvirksomhet har gått kraftig ned de siste årene.
Tallenes tale er klar; CO2-utslippene fra vegvesenets asfaltvirksomhet har gått kraftig ned de siste årene.

Løsningen ble miljødeklarering

Mannen bak gjennomføringen av den store snuoperasjonen innen asfaltregimet i Statens vegvesen, er sjefsingeniør Thor Asbjørn Lunaas.

Han forteller at strategien fram mot 2030 ble lagt i 2017.

– Et viktig bidrag for å kunne tenke nytt var å ta i bruk miljødeklarasjonen EPD, som på en objektiv måte forteller hva slags klimaavtrykk både råvarer og ferdige produkter representerer. Allerede i 2019 hadde vi de første kontraktene ute overfor entreprenørene med krav om EPD-dokumentasjon. Det gjaldt både produksjon og transport av råvarer, men også for ferdig asfalt.

Siden har kontraktene blitt utviklet år for år.

– Det har vært viktig for oss å være forutsigbare overfor entreprenørene og leverandørsiden, og framdriften har derfor vært i tett dialog med dem. Dessuten har vi vært opptatt at det systemet som ble bygget opp rundt kontraktene skulle være enkelt og lett å forstå.

Må betale 7,50 pr kilo CO2

I dag skjer miljøvektingen når tilbudene på nye asfaltkontrakter kommer inn fra entreprenørene. Med utgangspunkt i det laveste pristilbudet, brukes EPD-deklarasjonen til å beregne samlet CO2-utslipp, og ut fra det beregnet et tilslag på tilbudssummen på 7 kroner og 50 øre pr kilo CO2.

Tor Asbjørn Lunaas forteller at Statens vegvesen i år har inngått 24 asfaltkontrakter for hele landet. Bare to av dem er ikke omfattet av CO2-vekting. Det gjelder to kontrakter i Finnmark, der konkurransen er for dårlig til å bruke dette parameteret.

Andre Waage, direktør for NCCs asfaltvirksomhet i Norge. Foto: NCC
Andre Waage, direktør for NCCs asfaltvirksomhet i Norge.

– Konsekvente og forutsigbare

Andre Waage, direktør for NCCs asfaltvirksomhet i Norge, mener at CO2-vektingen av asfaltkontraktene har vært avgjørende for CO2-kuttene som bransjen har oppnådd de siste årene.

- Statens vegvesen har her vært konsekvente og forutsigbare. Det har gjort det mulig for oss å investere og fornye asfaltfabrikker som bidrar til at våre kunder når sine mål om reduksjon av CO2-utslipp.

– Vi ser at investeringene vi gjør for å konvertere våre asfaltfabrikker fra gass til trepellets som fyringskilde, lønner seg. Det gjør at investeringsviljen øker og vi oppnår med det betydelige CO2-kutt i asfaltproduksjonen. Etter årets anbudsåpninger har vi vunnet flere kontrakter hvor vi vinner på grunn av lave CO2-utslipp.

Resultatene som er oppnådd i Norge, blir lagt merke til også i utlandet. Danske Vejdirektoratet er nå i full gang med å kopiere oppskriften, for også der det det satt høye krav om reduserte CO2- utslipp fra asfaltindustrien innen 2030.

Powered by Labrador CMS