Illustrasjon: Nordic.

Peab fortsatt i dialog om ny lufthavn i Mo i Rana

Avinor er i gang med å gjennomgå kontrakten mellom utbyggeren Polarsirkelen Lufthavnutvikling og Peab, men kan ikke angi når de vil ta beslutningen om de vil inngå kontrakten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel.

Det opplyser Avinor i en e-post til Byggeindustrien.

Det er over et år siden styret i Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS (PLU), besluttet å innstille Peab Anlegg AS som totalentreprenør for byggingen av ny lufthavn i Mo i Rana. Hæhre Entreprenør AS er med som underleverandør.

Denne uken kom flyplassprosjektet på nytt i søkelyset, da en rapport fra Oslo Economics fraråder byggingen av ny lufthavn i Mo i Rana fordi analyser viser at prosjektet ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt.

Byggeindustrien har bedt Samferdselsdepartementet om en kommentar på Oslo Economics rapport. Departementer opplyser i en e-post at prosjektet ny lufthavn i Mo i Rana skal gjennom en ekstern kvalitetssikring av styringsunderlag og kostnadsoverslag (KS2) i første kvartal 2021. Som en del av grunnlaget for KS2 skal det foreligge en oppdatert samfunnsøkonomisk analyse, som Oslo Economics har utført på oppdrag av Avinor.

– Den samfunnsøkonomiske analysen fra Oslo Economics og kvalitetssikrerenes vurdering av denne analysen vil være en del av grunnlaget for regjeringen og Stortinget når det skal tas en beslutning i saken. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til en nærmere omtale av prosjektet i stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2022–2033, som etter planen skal legges fram før påske, skriver departementet.

Avinor skriver i en e-post til Byggeindustrien at målet hele veien har vært at dokumentasjon skal foreligge i god tid før finansieringsbeslutningen, som skal kunne tas i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett i mai.

På spørsmål om status for kontrahering av entreprenør, opplyser Avinor at de har mottatt ferdigstilt kontrakt fra PLU og Peab og at de er i prosess med å gjennomgå denne.

– Vi har god dialog med PLU og Peab, og vil fortsette denne for å gjøre nødvendige avklaringer og øke vår forståelse for hva kontrakten inneholder. Avinor kan ikke angi når vi kan treffe en beslutning om vi vil inngå denne kontrakten, opplyser Avinor.

Powered by Labrador CMS