Innstallering av ny stålbru i Launessundet skal kun ta fire dager.
Foto: Bane NOR
Løfter inn ny jernbanebru ved Egersund på 96 timer
Denne uken løftes ut den gamle jernbanebrua Launes 3 ved Egersund, og en splitter ny stålbru skal så løftes inn.
Det skriver jernbaneutbygger Bane NOR i en pressemelding tirsdag.
Rett etter midnatt fredag 25.august starter jobben med å skifte ut stålbrua Launes 3 ved Egersund. I løpet av fire døgn skal den gamle stålbrua i Launes-sundet løftes ut, og ei ny bru løftes inn, skriver Bane NOR.
I desember 2015 forårsaket stormen Synne en stor flom som medførte store skader på jernbanebrua Launes over Launes sundet. Stor vannføring og høy vannstand i Tengsvågen førte til at landkarene av Launes 3 jernbanebru ble undergravd, og det ble iverksatt midlertidige tiltak for å opprettholde togframføring. Den siste tiden har togene måtte passere over brua i sakte fart, heter det i pressemeldingen.
Etter at siste tog har passert over Launes-sundet natt til fredag 25. august, skal den gamle stålbjelkebrua Launes 3, med en lengde på 10,6 meter, heises ut. For å gjennomføre operasjonen er det laget en detaljert plan der hver arbeidsoperasjon har sin plass og sitt tidspunkt. Før oppstart av løfteprosessene, må kontaktledning, signalanlegg, spor og andre installasjoner fjernes.
– Alt skal nå være klart. Det eneste vi ikke rår over er været, sier prosjektleder Rune Jensen.
Det er Aker Solutions som har kontrakten på både byggingen av den nye brua og gjennomføringen av selve operasjonen. Kontrakten har en verdi på omlag 65-70 millioner kroner.
Den nye ståltraubrua er produsert ferdig på Aker Solutions’ verft i Egersund, og blir fraktet på lekter til Launes. Eksisterende bru Launes 3 skal rives, og det skal heises på plass en ny ståltraubru med gjennomgående ballastpukk. Den nye brua bygges i to spenn på henholdsvis 26 og 28 meter, altså en total brulengde 54 meter.
Eksisterende fyllinger og brukar i begge ender av eksisterende bru skal graves ut, slik at sundet blir åpnet for å forbedre vanngjennomstrømningen i Launessundet. Det skal graves ut omtrent 5.700 kubikkmeter løsmasser, og grunnen under den nye brua skal erosjonssikres.
I løpet av den 96 timer lange togfrie perioden skal brua skiftes ut, og alle tilhørende arbeider skal være sluttført, slik at togtrafikken kan komme i gang igjen fra klokken halv ett natt til tirsdag. Løfteoperasjonene skal utføres med to store sjøgående kranfartøy.
Aker Solutions er en bedrift som har sin hovedvirksomhet rettet mot oljeindustrien, og dette er kun andre gang de har kontrakt på jernbanearbeid. Første gang var Launes 1-brua.
I løpet av sommeren er det også utført forberedende arbeider på Launes. Det er bygget nye betonglandkar i begge ender, i tillegg til et nytt betongfundament på midten. Landkar og fundament fundamenteres på stålrørspeler som bores til fjell. I tillegg er det utført en rekke andre forberedelser slik at utskiftingen av brua skal kunne gjennomføres i løpet av bare 96 timer, heter det i pressemeldingen fra Bane NOR.