Bane Nor vil i større grad at passasjerene skal forholde seg til informasjon de får på togstasjonene, apper og over høyttaleranlegget. Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Bane Nor får kritikk for ny kommunikasjon­s­plan: – Hårreisende

Både SV og Frp reagerer på at Bane Nor i mindre grad deler informasjon om problemer på jernbanen for å «redusere støy».

Publisert

– Det er hårreisende at man endrer strategi på hva man legger ut av informasjon til kundene og landets innbyggere. Bane Nor har jo – hva skal en si – et noe slitent rykte allerede, og lav tillit. Å holde tilbake informasjon er ikke måten å bygge tillit på, sier Frps Morten Stordalen til VG.

I helgen skrev VG at Bane Nor har hevet terskelen for å dele trafikkmeldinger om avvik i togtrafikken til tilfeller der det berører mange reisende. De vil heller at passasjerene i større grad skal forholde seg til meldinger over høyttaleranlegg, på skjermer og i reiseapper.

– Målet vårt er å gi de reisende på det toget, og på den strekningen det gjelder, informasjon om deres tog og hvordan det ligger an, sa konserndirektør for Trafikk i Bane Nor, Tonje Wikstrøm Frislid.

Nå har både Frp og SV tatt opp saken i Stortinget og sendt skriftlige spørsmål til samferdselsministeren.

– Vil statsråden gripe inn og sørge for at det statseide selskapet igjen sørger for at offentlig kunnskap om kritisk infrastruktur blir tilgjengelig for pressen og vanlige folk? spør SVs nestleder Lars Haltbrekken samferdselsministeren.

Haltbrekken peker på at åpenhet er viktig og ber statsråden om å få Bane Nor til å snu.

Powered by Labrador CMS