Administrerende direktør Gorm Frimannslund i Bane Nor.

Bane Nor: Økt satsning og større forutsigbarhet

– Den økte satsningen og større forutsigbarhet i budsjettene er et stort steg i riktig retning, sier konsernsjef Gorm Frimannslund.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Regjeringen øker den økonomiske rammen for jernbanesatsingen med 1,2 milliarder kroner, eller 5,7 prosent, fra saldert budsjett for 2017.

- Totalt sett er vi godt fornøyd. Den økte satsningen på jernbanen og større forutsigbarhet er et stort steg i riktig retning. Vi får nå muligheten til å inngå flerårige avtaler om drift og vedlikehold. Det vil gi betydelige effektiviseringsgevinster og gir større forutsigbarhet for både Bane Nor og leverandørene, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i en pressemelding.

Regjeringen foreslår å bruke 2,1 milliarder til fornyelse av jernbanen. Totalt foreslås det 7,8 milliarder til drift og vedlikehold.

-Det er lagt opp til en økning av fornyelsen. Det er positivt, økningen er imidlertid dessverre ikke tilstrekkelig til at vi unngår at vedlikeholdsetterslepet øker, sier Frimannslund.

Utbygging

Det foreslås nær 8,9 milliarder kroner til utbygging. Alle pågående utbyggingsprosjekter skal gjennomføres som planlagt. I tillegg er det satt av midler til mulig oppstart av InterCity-prosjektene Venjar-Eidsvoll-Langset på Dovrebanen og Sandbukta-Moss-Såstad på Østfoldbanen.

- Det er viktig å holde fremdriften på disse to prosjektene. Dette er «innesperrede» enkeltspor på indre IC med dobbeltspor på begge sider. I Moss skal det gjøres store inngrep i byen med de konsekvensene det får for innbyggerne, noe vi ikke tar lett på. Vi ser frem til en snarlig oppstartsbeslutning.

-Vi har ikke fått finansiering eller oppstartsbeslutning på Kleverud-Sørli og elektrifiseringen av Trønder og Meråkerbanen. Gitt rammene i budsjettet mener vi totalt sett at det er hensiktsmessig å utsette de to utbyggingsprosjektene slik at de ikke går på bekostning av fornyelsen av jernbanen. Vi må prioritere driften av den jernbanen vi allerede har for å sikre et velfungerende og pålitelig transportsystem i årene som kommer, sier Frimannslund.

Høy planleggingsaktivitet

Regjeringen foreslår 2,1 milliarder til planlegging av ny infrastruktur, noe som er en økning på 26 prosent sammenliknet med fjoråret.

-Det er svært gledelig at vi nå gis muligheten til å øke planleggingsaktiviteten på InterCity-prosjektene. Dette er avgjørende for at vi skal klare å nå milepælene og sikre nødvendig fremdrift, sier Frimannslund.

Powered by Labrador CMS