Dykkere undersøker havaristen

Dykkere er torsdag formiddag i arbeid ved det havarerte lasteskipet Crete Cement utenfor Fagerstrand i Oslofjorden. De skal blant annet tette luftelukene på skipet. (Se video)

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Undersøkelser med fjernstyrt undervannsbåt sent onsdag kveld var ifølge Kystverkets aksjonsleder «veldig oppløftende». Skipet ser ut til å ligge stabilt, og det har satt seg godt i gjørmebunnen.

– Dykkere er nå nede for å bekrefte de funnene undervannsbåten gjorde. De skal også tette luker til tanker med bunkersolje, forteller kommunikasjonsrådgiver Gro Kibsgaard-Petersen i Kystverket til NTB torsdag morgen.

Lasteskipet Crete Cement grunnstøtte ved Grisebukta i Fagerstrand onsdag morgen. De 115 tonnene med tungolje om bord utgjør en betydelig miljøtrussel ved en eventuell lekkasje.

– Den fjernstyrte ubåten avdekket hull i en bunkerstank. Dette var den eneste bunkerstanken som ikke var fylt med tungolje, så her har det vært skikkelig griseflaks, sier aksjonsleder Per-Odd Krogstad i Kystverket.

- Skipet er lastet med nær 5 000 tonn sement. Skipet kom fra Brevik, og var på vei til Slemmestad og senere Sjursøya, forteller markedssjef Inge R. Eeg i Norcem til Byggeindustrien.

Skipet var laset med anleggsement og standardsement. Anleggsementen skulle blant annet brukes på Bjørvikaprosjektet.

I motsetning til oljen og dieselen i båten, skal ikke sementen utgjøre noen stor miljøfare om komme i kontakt med vann.

Sementen ligger lagret i lukkede tanker som fortsatt skal være tette. Men om sementen kan reddes er det fortsatt for tidlig å si noe om. Lasten har en verdi på 3,6 millioner kroner. Norcem legger nå om produksjonen for at man skal skaffe nok anleggssement til prosjektet i Bjørvika.

I de siste årene har det vært flere havarier med sementbåter. Det var spesielt kritisk i fjor da det var sementmangel i landet. For å redde situasjonen ble det hyret inn en rekke sementbiler som kjørte landet på kryss og tvers.

Norcem eier ikke lenger sementbåtene selv. De leier nå båtene fra eksternt rederi.

Powered by Labrador CMS