Med trikker, biler, fotgjengere og syklister rundt seg på alle kanter avla anleggsgartnerlærlingen Anette Andersen i forrige uke fagprøven i anleggsgartnerfaget. Prøven startet mandag morgen, og var fullført fredag. Da hadde hun gjennomført en relativt stor oppgave.
Fagprøven inkluderer blant annet bygging av mur, anlegging av trapp, legging belegningsstein, planting trær og øvrige grøntarbeider - for å nevne noe.
– Det er jo en ganske stor oppgave, men jeg får også god bistand underveis i oppgaven, sa Andersen i forkant av oppgaven.
Hun har vært inne som lærling i Steen & Lund på prosjektet siden oktober.
– Det er definitivt et spennende prosjekt, sier Andersen.
Mange lærlinger
BetonmastHæhre-konsernet og datterselskapene Isachsen og Steen & Lund har jobbet aktivt med å få inn lærlinger i konsernet, ikke minst gjennom prosjektet Tinghuset–Tullins gate, som de to firmaene gjennomfører i et arbeidsfellesskap.
– Vi prioriterer arbeidet med å ta inn lærlinger i prosjektene våre høyt, og har hatt inne åtte lærlinger på dette prosjektet så langt, sier prosjektleder Fridtjof Myhrene i arbeidsfellesskapet Isachsen/Steen & Lund.
Satsingen på lærlinger gjenspeiler seg også i hele konsernet.
– Dette er noe vi jobber kontinuerlig med – å få inn nye fagarbeidere er fremtiden vår. I dag har vi cirka 160 lærlinger i virksomheten, noe som representerer omtrent ti prosent av alle våre ansatte, forteller konsernsjef Jørgen Evensen i BetonmastHæhre.
Oppfyller kravene til Oslomodellen
Prosjektet Tinghuset–Tullins gate skjer i regi av Oslo kommune, som setter strenge krav til bruk av lærlinger i sine kontrakter.
– Denne avtalen ble inngått i 2015, og da var ikke lærlingekravet i Oslomodellen gjort gjeldende. Men Isachsen/Steen & Lund oppfyller likevel kravene til antall lærlinger ved at over ti prosent av arbeiderne på prosjektet er lærlinger – noe som er meget positivt, mener prosjektleder Ida Øvren i Bymiljøetaten i Oslo kommune.
Arbeidsfellesskap med samspillmodell
Prosjektet, som nå er under full bygging, strekker seg fra Professor Aschehougs plass til Holbergs plass, og Kristian Augusts gate, Tullins gate, Kristian IVs gate, Holbergs gate med sidegater blir alle berørt.
Det var sommeren 2015 Oslo kommune ved Bymiljøetaten lyste ut prosjektet «Samspillsentreprise: Tinghuset – Tullins gate. Trikkeinfrastruktur og byfornyelse», og oppdraget ble tildelt arbeidsfellesskapet Isachsen/Steen & Lund (50/50).
– Prosjektet har en størrelse på rundt 320 millioner kroner, og er helt klart en stor og komplisert oppgave, sier Fridtjof Myhrene. Han peker på at samspillsmodellen har vært avgjørende for å på plass en god planleggingsfase.
– Det er et komplisert prosjekt midt i Oslo sentrum med mange bilister og andre trafikanter rundt prosjektet på alle kanter. I tillegg skal vi ha hensyn til handelen i området – samt at arbeid av dette omfanget alltid kan by på overraskelser i grunnen. Men her fikk vi en meget god samspillsfase i forkant av anleggsstart med byggherren, slik at vi fikk på plass en god plan og vi har ikke støtt på noe uforutsett, sier Myhrene og kollega Knut Håkon Berglia.
Ida Øvren i Bymiljøetaten trekker også frem samspillsmodellen som nøkkelen til å få på plass et godt prosjekt.
– Entreprenøren ligger foran plan på flere deler av prosjektet og vi er godt fornøyd med jobben som er gjort så langt. Det er tydelig at det er gjort et godt forarbeid, legger Øvre til.
Prosjektet omfatter blant annet at eksisterende trikketrasé skal fjernes og det skal bygges nye og bedre tilrettelagte spor slik at alt er klart for de nye Oslotrikkene. Totalt skal det legges 1.000 meter nye trikkeskinner.
Foruten etablering og samlokalisering av høystandard holdeplasser for trikk og buss, innebærer oppdraget også at tre møteforbud i Kristian Augusts gate og Holbergs plass nå blir fjernet. Også annen infrastruktur i området - som overvannsanlegg og deler av vann- og avløpsnettet til Oslo kommune, skal gjennom en oppgradering. Prosjektet har som overordnet formål å øke fremkommeligheten for kollektivtransporten i området, gjøre denne både mer effektiv og mer miljøvennlig.
Arbeidene tok til for fullt 13. juni 2017. og prosjektet skal være ferdig 31. desember 2019.
Dette skal gjøres:
* Langs trikketraseen fra Professor Aschehougs plass til Holbergs plass skal Bymiljøetaten legge nye trikkeskinner. Samtidig benytter kommunen anledning til å bytte vann- og avløpsledninger, legge nytt overvannsanlegg og oppruste annen infrastruktur i grunnen. Til slutt legges nye fortau og nytt veidekke.
* Siden man oppgraderer trikkesporene der linje 11, 17 og 18 går, anlegger de en midlertidig trikketrasé i deler av Kristian IVs gate.
* På strekningen Tinghuset–Tullins gate er trikketraséen nedslitt etter mange års drift. Nå bygges nytt fundament og det legges nye skinner som skal sikre stabil drift i mange år. Arbeidet skal også øke punktligheten til trikken ved å fjerne tre tidligere møteforbud på strekningen.
* Oppgradering av vann- og avløpsnettet for å sikre vannforsyning og øke kapasiteten.
* Opprustning av overvannsnett. Avløpsnettet oppgraderes til å tåle økte nedbørsmengder.
* Strekningen er nedslitt og har behov for oppgradering, derfor fornyer vi både gater, fortau og plasser.
* De nye trikkeholdeplassene får universell utforming.
* Opprustningen av Tinghuset–Tullins gate er et samarbeidsprosjekt mellom Bymiljøetaten, Sporveien, Ruter og Vann- og avløpsetaten, hvor Bymiljøetaten leder prosjektet.