Den nye brua over Langvassåga ved Røssvoll i Rana begynner å ta form. Parsellen åpnes høsten 2018. Foto: Jan Fredrik Eliassen

Disse E6 Helgeland-strekningene åpner i 2018

Parsell to og tre på E6 Helgeland nord åpner høsten 2018, og flere småstrekinger på E6 Helgeland sør skal etter planen åpne fortløpende.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding på sine nettsider.

– I nord ligger Hæhre godt an, og de har derfor trappet ned byggeaktiviteten noe den siste tiden. Over nyttår vil de i hovedsak jobbe med avdekking og klargjøring av ny veilinje i parsell åtte, mellom Raufjellforsen og Krokstrand, forteller delprosjektleder Trond Maas Pedersen i Statens vegvesen.

Ferdig til høsten

Etter påsken 2018 blir aktiviteten i nord trappet opp, skriver Vegvesenet. Parsell to og tre skal være ferdig til høsten, senest 30. september. Hæhre har for øvrig signalisert at det kan være aktuelt å ferdigstille flere strekninger innen samme dato.

I 2018 starter også byggingen av de to nordligste parsellene, Krokstrand sentrum og Krokstrand-Bolna, heter det i pressemeldingen.

I delprosjektet E6 Helgeland sør jobber Skanska i parsellene nord for Mosjøen, mens Hæhre er underentreprenør på parsellene mot fylkesgrensen til Trøndelag.

– Skanska har nå startet drivingen av en 800 meter lang tunnel ved Aspnes. Her forventer vi gjennomslag i løpet av våren. Deretter jobber de seg videre sørover, med driving av ytterligere to tunneler nord for Mosjøen, sier delprosjektleder Steinar Livik i pressemeldingen.

Ved utgangen av 2017 er det byggeaktivitet i fire av syv parseller i delprosjektet; tre nord for Mosjøen, samt parsellen Lille Majavatn-Brenna, sør for krysset E6/fylkesvei 76. Sistnevnte er, med sine 18,7 kilometer, den lengste i prosjektet.

Åpner fortløpende

Begge delprosjekter drives etter en såkalt veiutviklingskontrakt, hvor Statens vegvesen jobber sammen med entreprenørene og deres prosjekterende miljøer for å finne de beste løsningene for ny E6. I nord har de fleste reguleringsplanene blitt justert etter byggestart, og det samme skjer nå i sør, skriver Vegvesenet.

– Vi kjører et tett løp her, med flere parallelle prosesser. Vårt mål er å kunne overlate nye E6 til brukerne så raskt som mulig. For å få til det er vi helt avhengige av det gode samarbeidet med planmyndigheten, altså kommunene, sier Livik.

Samtlige parseller nord for Mosjøen er for tiden under omregulering. I 2018 går entreprenørene i sør i gang med byggingen av rundt 30 konstruksjoner; bruer, kulverter og tunnelportaler. Året skal ellers brukes på ferdigstillelse av korte vegstrekninger, og ny vei vil bli overlatt til brukerne fortløpende, heter det i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS