Mandag kunne samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpne den nye strekningen, og markeringen fant sted på Eidsvoll stasjon.
Annonse
Anlegget er 13,5 kilometer langt, og ifølge byggherre Bane Nor er det blitt en milliard kroner billigere enn forventet, og ferdig før tiden.
– Det gir kortere reisetid, plass til flere tog og bedre punktlighet. Fra ruteendringen i desember vil togene nord for Eidsvoll spare inntil fem minutter, heter det i en melding fra Bane Nor.
– Gratulerer så mye med dagen til passasjerene og togoperatørene som får glede av dobbeltsporet. Vi befinner oss midt i jernbanehistorien. I 1854 åpnet Norges første jernbane fra Oslo til Eidsvoll og i 1880 åpnet jernbanen videre fra Eidsvoll til Hamar. Det er en stund siden 1880, men vi fortsetter med å forbedre transporttilbudet mellom Oslo og Trondheim, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til gjestene under den offisielle åpningen.
På Eidsvoll stasjon hadde de nærmeste naboene til prosjektet, ansatte i Bane Nor, entreprenører, samarbeidspartnere og gjester fra det offisielle Norge møtt opp.
– Jeg er veldig stolt over at kostnaden på prosjektet ligger an til å bli på snaue 6,2 milliarder kroner, noe som er hele 1,3 milliarder kroner under styringsrammen. Dette er midler som Bane Nor kan bruke til andre viktige formål. For eksempel noen av de mange små og mellomstore tiltakene som er like viktige for å styrke jernbanen som de store dobbeltspor-utbyggingene, sa konstituert konsernsjef i Bane Nor, Henning Bråtebæk i sin tale til gjestene.
Med strekningen som nå er åpnet, går dobbeltsporet fram til Kleverud i Stange, og i 2027 står dobbeltsporet ferdig til Åkersvika ved Hamar. Da blir det mulig med to tog i timen i grunnrute mellom Oslo og Hamar.
– Siden byggestart høsten 2018 har vi fått Norges lengste jernbanebru over Minnevika, en løsmassetunnel før Eidsvoll stasjon, nytt sporarrangement på stasjonen, nytt ventespor for godstog og flere jernbanebruer og underganger, skriver Bane Nor.
Strekningen syd for Eidsvoll stasjon, og ombygd sporområde på stasjonen, ble tatt i bruk i september 2022. Overlevering fra entreprenør var 1. november 2022, over sju måneder før opprinnelig frist.
– Jernbane er den mest klima- og miljøvennlige transportformen. Når flere kan ta mer tog, er det et bidrag til det grønne skiftet. Dobbeltspor fram til Hamar vil styrke jernbanen som den mest bærekraftige transportåren mellom Oslo og Innlandet, sa Henning Bråtebæk.
NCC har i sitt delprosjekt bygget ni kilometer med ny jernbane som har inkludert fem bruer og en 400 meter lang betongtunnel.
– Dette har vært et prosjekt hvor NCC har utnyttet sin brede kompetanse til å gjennomføre et komplekst jernbaneprosjekt sammen med våre partnere og Bane NOR. Det har vært et svært godt samarbeid og det har bidratt til et svært vellykket prosjekt for oss i NCC, sier Per Jonsson, leder for NCC Infrastructure i Norge, i en pressemelding.
Minnevika jernbanebru er bygget av arbeidsfellesskapet Hæhre PNC.
Nå som det nye dobbeltsporet er tatt i bruk går byggingen av en åtte kilometer lang turvei i dagens jernbanetrasé i gang, som inkluderer den gamle jernbanebrua på Minnesund. Turveien åpner i løpet av 2024.