Administrerende direktør Gunnar Hagman i Skanska Sweden (til venstre) og Melker Jernberg, president av Volvo Construction Equipment. Foto: Volvo
Volvo HX2. Foto: Volvo
Volvo LX1. Foto: Volvo
Volvo EX1. Foto: Volvo

Skanska og Volvo tester utslippsfritt steinbrudd

Volvo Construction Equipment og Skanska Sweden har begynt testing av et elektrisk steinbrudd i Sverige.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skriver Volvo Construction Equipment I en pressemelding på sine nettsider.

Testingen av Volvo og Skanskas konsept Electric Site i Skanskas steinbrudd Vikan Kross utenfor Gøteborg startet denne uken, og vil pågå i ti uker, heter det i meldingen fra Volvo.

De to samarbeidspartene forventer å se en reduksjon på 95 prosent på karbonutslipp og en kostnadsreduksjon på én fjerdedel.

– Dette er første gang noen har prøvd dette i et steinbrudd, og hvis det lykkes, kan Electric Site fungere som en mal for å transformere effektiviteten, sikkerheten og det miljømessige fotavtrykket i steinbrudd over hele verden, sier administrerende direktør Gunnar Hagman i Skanska Sweden.

Melker Jernberg, president av Volvo Construction Equipment, forteller at de har snudd på hver en stein for å finne måter å elektrifisere driften.

– Vi har vært nødt til å fullstendig endre hvordan vi tenker på maskineffektivitet, og vi har utfordret kompetansen vår, forteller han.

Blant annet har tre store dumpere blitt erstattet med åtte selvkjørende og batteridrevne HX2-prototyper.

Hovedknuseren i bruddet lastes av en 70 tonn tung EX1 gravemaskin-prototyp med elektrisk kabel. Utgangspunktet for denne maskinen er en Volvo EC750 som har blitt modifisert for elektrisk drift. Hybridhjullasteren LX1 er også i sving i bruddet, skriver Volvo i pressemeldingen.

Samarbeidsprosjektet, som har en proslapp på litt over 200 millioner svenske kroner, ble annonsert i 2015 som et samarbeid mellom Volvo, Skanska, det svenske energidirektoratet, samt universitetene i Linköping og Mälardalen.

Powered by Labrador CMS