Åpnet første delprosjekt på E6 Helgeland
Torsdag 7. november ble de siste meterne av delprosjektet E6 Helgeland nord i Rana kommune nord tatt i bruk.
Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding på sine nettsider.
Til sammen er 62 kilometer ny europavei fra kommunegrensen mellom Rana og Hemnes til Bolna er nå åpen. Det aller meste av den nye veien var allerede tatt i bruk da snorklippen ble foretatt for siste rest, inkludert nye Krokstrand bru ved foten av Saltfjellet, skriver Vegvesenet.
– Dette var siste flaskehals mellom Korgen og Bolna, og nå er den borte. Gjennom de siste fire årene har vi bygget et topp moderne veianlegg og fjernet noen av de verste E6-strekningene i landet, sier delprosjektleder Trond Maas Pedersen i Statens vegvesen.
Større deler av det nye veianlegget har fartsgrense 90 kilometer i timen.
Første spadetak for E6 Helgeland nord ble tatt i september 2015 i parsellen Urlandå–Skamdal, sør for Mo i Rana. De første parsellene ble åpnet for trafikantene et par år senere, og gjennom byggetiden har nye strekninger blitt åpnet fortløpende.
Det gjenstår fortsatt noe etterarbeid langs den nye veien, skriver Vegvesenet. Sidearealer skal ordnes opp i og revegeteres, i tillegg til at en rasteplass ved Krokstrand skal gjøres ferdig. Dette arbeidet gjøres til neste år, når snøen forsvinner og tælen går, heter det i pressemeldingen.
E6 Helgeland nord er ett av tre delprosjekter i veipakken E6 Helgeland. Til sammen skal det bygges og utbedres 132 kilometer europavei mellom grensen til Nord-Trøndelag og Saltfjellet. De andre to delprosjektene er E6 Helgeland sør og Kapskarmo–Svenningelv–Lien.
Kostnadsrammen for prosjektet er rundt 7,5 milliarder 2019-kroner. E6 Helgeland er per i dag Nord-Norges største veiprosjekt, heter det i pressemeldingen.