Nye og gamle Krokstrand bru. Foto: Marius Skjerve Staulen, Statens vegvesen
Nye og gamle Krokstrand bru. Foto: Marius Skjerve Staulen, Statens vegvesen
Saltfjellet er åpent. Gamle Krokstrand bru er stengt. Foto: Marius Skjerve Staulen, Statens vegvesen
Foto: Marius Skjerve Staulen, Statens vegvesen
Det var trangt om plassen da snora skulle klippes. Allan Ellingsen kuttet snor, med hjelp fra Rana-ordfører Geir Waage og regionvegsjef Turid Stubø Johnsen. Foto: Marius Skjerve Staulen, Statens vegvesen
Det er Hæhre Entreprenør som har bygget de 62 kilometerne med ny europaveg mellom Korgen og Bolna. Foto: Marius Skjerve Staulen, Statens vegvesen
Prosjektleder Bård Nyland. Foto: Marius Skjerve Staulen, Statens vegvesen
Statssekretær Allan Ellingsen. Foto: Marius Skjerve Staulen, Statens vegvesen
Koret Dalamix underholdte publikum før åpning. Foto: Marius Skjerve Staulen, Statens vegvesen
Koret Dalamix sang om den lange veien til bygging og åpning av den nye europaveien. Foto: Marius Skjerve Staulen, Statens vegvesen
Prosjektleder Bård Nyland intervjues av NRK. Foto: Marius Skjerve Staulen, Statens vegvesen
Prosjektets nordligste parsell, mellom Krokstrand og Bolna på Saltfjellet. Foto: Jan Fredrik Eliassen, Statens vegvesen
Nye Krokstrand bru ved foten av Saltfjellet. Foto: Jan Fredrik Eliassen, Statens vegvesen
Større deler av det nye E6-anlegget har fartsgrense 90 kilometer i timen. Lengst bak i bildet skimtes Messingslett bru. Foto: Jan Fredrik Eliassen, Statens vegvesen
Parsell 7, strekningen Storvoll–Raufjellforsen. Foto: Jan Fredrik Eliassen, Statens vegvesen
Fra parsell 6, strekningen Messingslett–Storvoll. Foto: Jan Fredrik Eliassen, Statens vegvesen
E6 ved Larstjønna. Foto: Jan Fredrik Eliassen, Statens vegvesen
Parsell 10, Krokstrand–Bolna. Foto: Jan Fredrik Eliassen, Statens vegvesen
Parsell 5, Strandjord–Messingslett. Foto: Jan Fredrik Eliassen, Statens vegvesen
Nye E6 ved Storvoll. Foto: Jan Fredrik Eliassen, Statens vegvesen
Ny E6 ved Messingen. Foto: Jan Fredrik Eliassen, Statens vegvesen

Åpnet første delprosjekt på E6 Helgeland

Torsdag 7. november ble de siste meterne av delprosjektet E6 Helgeland nord i Rana kommune nord tatt i bruk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding på sine nettsider.

Til sammen er 62 kilometer ny europavei fra kommunegrensen mellom Rana og Hemnes til Bolna er nå åpen. Det aller meste av den nye veien var allerede tatt i bruk da snorklippen ble foretatt for siste rest, inkludert nye Krokstrand bru ved foten av Saltfjellet, skriver Vegvesenet.

– Dette var siste flaskehals mellom Korgen og Bolna, og nå er den borte. Gjennom de siste fire årene har vi bygget et topp moderne veianlegg og fjernet noen av de verste E6-strekningene i landet, sier delprosjektleder Trond Maas Pedersen i Statens vegvesen.

Større deler av det nye veianlegget har fartsgrense 90 kilometer i timen.

Første spadetak for E6 Helgeland nord ble tatt i september 2015 i parsellen Urlandå–Skamdal, sør for Mo i Rana. De første parsellene ble åpnet for trafikantene et par år senere, og gjennom byggetiden har nye strekninger blitt åpnet fortløpende.

Det gjenstår fortsatt noe etterarbeid langs den nye veien, skriver Vegvesenet. Sidearealer skal ordnes opp i og revegeteres, i tillegg til at en rasteplass ved Krokstrand skal gjøres ferdig. Dette arbeidet gjøres til neste år, når snøen forsvinner og tælen går, heter det i pressemeldingen.

E6 Helgeland nord er ett av tre delprosjekter i veipakken E6 Helgeland. Til sammen skal det bygges og utbedres 132 kilometer europavei mellom grensen til Nord-Trøndelag og Saltfjellet. De andre to delprosjektene er E6 Helgeland sør og Kapskarmo–Svenningelv–Lien.

Kostnadsrammen for prosjektet er rundt 7,5 milliarder 2019-kroner. E6 Helgeland er per i dag Nord-Norges største veiprosjekt, heter det i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS