Gondolbane fra Åndalsnes sentrum opp til fjellet Nesaksla
Byggherre: Romsdalsgondolen AS
Totalentreprenør: HS Bygg og Christie i fellesskap
Prosjektet omfatter fjellstasjon, fjordstasjon, restaurantbygg, samt fundament til en gondolbanemast oppe i fjellet.
Strekningen er på 1679 meter. Toppstasjonen ligger på 694 moh.
Arbeidslaget på fem fra HS Bygg jobber luftigere enn de fleste, og både bor og sover i brakker som nærmest henger utfor kanten av et stup. Riggen består av seks arbeidsbrakker, hver på 900 kilo og rommer seks sengeplasser, kjøkken, dusj og lagerrom for verktøy og utstyr.
Annonse
– Det er utrolig fint her. Jeg skulle nesten ønske at prosjektet varte lenger enn til 20. september, sier anleggsleder Frank Sanden fra Stryn på telefonen til Byggeindustrien.
30-åringen leder laget som for tiden bygger mastefundamentet til Romsdalsgondolen. De har arbeidsplassen sin i det som må være et av Norges vakreste og mest spektakulære fjellområder, men det blir ikke mye tid til å nyte utsikten.
– Nei, det er riktig. Det blir i så fall mest etter endt arbeidsdag. Vi jobber tolv timers skift fra sju til sju, og vi må også ha tid til mat og hvile. Men når vi først har litt fritid på kvelden, tar vi gjerne en tur opp på toppen og får med oss solnedgangen, sier Sanden.
«Livesending» fra Rampestreken
Et steinkast fra den spesielle anleggsplassen som først ble kjent gjennom en artikkel i Åndalsnes Avis, ligger «Rampestreken». Utkikksplattformen er et yndet turistmål, både for dem som går opp fra Åndalsnes, og de som kommer andre veien over Romsdalseggen. Denne sommeren har det vært ekstra mye folk i fjellet, og turstien passerer bare 20 meter fra inngjerdingen til anleggsplassen.
– Vi har egen «livesending» under frokosten. Vi ser rett ned på Rampestreken og kan følge med på køen av folk som skal ta selfie. Det har ikke vært uvanlig at de har ventet i halvannen time, sier Sanden lattermildt.
Anleggslederen og resten av laget har imidlertid ikke særlig tid til å være fjellturister. De startet på jobben i juni og skal være ferdig i september. HS Bygg er i fellesskap med Christie fra Molde totalentreprenør, og pendelbanen skal gå fra Åndalsnes sentrum og opp til fjellet Nesaksla med en rekkevidde på nesten 1.700 meter.
– De som jobber på dette prosjektet er nøye valgt ut. Disse karene går opp og ned i fjellet, bærer med seg alt av mat og utstyr og bor oppe i fjellsida gjennom hele uka. I tillegg er det risikofylt arbeid i ulendt terreng. For å mestre en slik jobb handler det veldig mye om mental innstilling, sier daglig leder Knut Løvdal Stauri i HS Bygg.
Han forteller at alle på laget har fagbrev og har vært lærlinger i HS Bygg. To har også teknisk fagskole.
– I tillegg til å ha høy kompetanse og kunnskap, må de være ekstremt løsningsorienterte. Mye av det de gjør er komplisert arbeid, blant annet når det gjelder armering og betong. Og så må de selvsagt være i god fysisk form, og kan definitivt ikke ha høydeskrekk, sier HS Bygg-sjefen.
– Dette er folk som vi har sett kunne ta ansvar i tidlig alder, som er modne og kloke. De er vokst opp i distrikts-Norge og er vant med å løse mange ulike arbeidsoppgaver, sier Stauri.
Han forteller at det gjennom sommeren har vært normal drift, og nå er man også i full gang med å bygge bunnstasjonen nede på Åndalsnes. Om kort tid starter arbeidene med fjellstasjonen og restaurantbygget på toppen av Nesaksla. En stor del av bygningene vil bli satt opp med prefabrikkerte moduler i tre som fraktes opp med helikopter. Da vil også forsyninger i økende grad kunne fraktes inn luftveien.
– Det går med ekstremt mye mat, og måltidene er viktige. Vi planlegger menyen uke for uke og har frie tøyler når det gjelder innkjøp, men det blir ikke indrefilet hver dag. Alle liker å lage mat, og vi bytter på kjøkkentjenesten. Det går mye i kjøttdeig og spaghetti, taco og kjøttkaker, avslutter anleggsleder Frank Sanden.