BNL: - Klart vi kan

Det er positivt at Jernbaneverket og Statens vegvesen setter tall på hva som må til for å heve standarden på norsk vei og bane, i følge Audun Lågøyr, direktør i Byggenæringens Landsforening.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

- Samferdselsministeren fortjener ros for at hun ber etatene planlegge for en ramme 45 % over det summen skal være i 2012. Dette er også en stor utfordring for anleggsbransjen – og svaret er at denne utfordringer tar vi! Gjennom forutsigbar opptrapping av bevilgningene til samferdsel vil anleggsbransjen kunne levere. Det er særlig et punkt som fortjener økt oppmerksomhet i debatten og det er hvordan vi bygger ut vei og jernbane – eller gjennomføringsmodeller i vid forstand, sier Lågøyr.

I dag etterspørres veikontrakter nesten utelukkende på et kriterium; lavest mulig pris. I slike kontrakter har Statens Vegvesen planlagt og prosjektert alt til minste detalj.

- Vi må ha ambisjoner om en betydelig økning i kontrakter hvor planlegging, prosjektering, utbygging, drift og vedlikehold sees i sammenheng. Det handler om økt bruk av totalentrepriser og funksjonskontrakter, konstaterer Lågøyr.

Samtidig tror han anleggsbransjen må lære av andre. Lære om levetidskostnader fra byggsektoren og om leverandør- og anskaffelsesstrategi fra olje- og gassektoren.

- Det vil være en viktig premiss for en best mulig utnyttelse av bransjens kompetanse og kunnskap, og samfunnets ressurser, sier Audun Lågøyr.

Powered by Labrador CMS