Tom Borthen skal ta fatt på nye utfordringer, men vil fortsette i sin rolle som styreleder og som en av tre eiere i selskapet. Ny leder av selskapet fra august er Bjørn-Arild Dahl, nåværende økonomisjef i Braathen Landskapsentreprenør.
Tom Borthen skal ta fatt på nye utfordringer, men vil fortsette i sin rolle som styreleder og som en av tre eiere i selskapet. Ny leder av selskapet fra august er Bjørn-Arild Dahl, nåværende økonomisjef i Braathen Landskapsentreprenør.

Braathen Landskapsentreprenør melder om rekordhøy ordrereserve - og Borthen går av som toppleder

Braathen Landskapsentreprenør AS melder om en solid økonomisk utvikling for selskapet, og Tom Borthen melder nå at han vil overlate sjefsrollen til Bjørn-Arild Dahl

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel.

– Tross beskjeden ordreinngang og et unormalt stille marked første halvdel av fjoråret leverer våre ansatte solide resultater fra prosjekt og vi kommer til å ende på litt over fem prosents driftsmargin og omsette for cirka 270 millioner kroner i 2021, skriver selskapet i en pressemelding.

– Innsatsen fra våre kalkulatører og avdelingsledere har gjort at vi gjennom 2021 har bygd oss opp en rekordhøy ordrereserve på nærmere 400 millioner kroner, noe som gjør at vi allerede har tilnærmet hele vårt budsjett for 2022 inne, sier administrerende direktør, Tom Borthen i meldingen.

Borthen som har vært styreleder i Braathen Landskapsentreprenør AS de siste 10 årene, og administrerende direktør de siste seks år, skal ta fatt på nye utfordringer, men vil fortsette i sin rolle som styreleder og som en av tre eiere. Ny leder av selskapet fra august er Bjørn-Arild Dahl, nåværende økonomisjef i Braathen Landskapsentreprenør.

Bjørn-Arild Dahl.
Bjørn-Arild Dahl.

Satser elektrisk
Selskapet har i 2021 fortsatt sin satsning på og investering i nullutslippsmaskiner og kjøretøy.

– Dette er i tråd med vår bærekraftstrategi og for å kunne utføre kvalitetsprosjekt med de høyeste krav, blant annet til miljø. Vi eier maskiner, kjøretøy og utstyr for å kunne tilby og drifte helt utslippsfrie prosjekt. Både større og mindre gravemaskiner som er 100 prosent batterielektriske, flere av våre lastebiler ble i fjor skiftet ut med EL-lastebiler og i første del av 2022 leveres også to av verdens første helelektriske hjulgravere fra Doosan til våre byggeplasser. Vi er i tillegg godt over halvveis med å gjøre vår bilpark helelektrisk, utdyper Borthen.

Fra arbeidene på Klosterenga, med elektrisk hjulgraver og elektrisk lastebil i arbeid. Foto: Braathen Landskapsentreprenør
Fra arbeidene på Klosterenga, med elektrisk hjulgraver og elektrisk lastebil i arbeid.

Klosterenga
Han viser til at et eksempel på hva som er mulig å få til med en slik maskin- og utstyrspark er noe man kan se på prosjektet Klosterenga for Oslo kommune.

– Dette er et av våre største pågående prosjekt som vi tilbød kommunen å gjøre 100 prosent elektrisk innenfor anleggsgjerdet. Også all massetransport til og fra anlegget er helelektrisk. Ikke bare er det utslippsfritt og energisparende, men det har også flere andre meget positive effekter, som for eksempel HMS med redusert støy for både våre egne ansatte og omgivelsene. Byggherre har blant annet sagt at man hører barna fra de to nærliggende barnehagene bedre enn gravemaskinen. Prosjektet har også vakt oppsikt internasjonalt, og det har kommet parlamentsmedlemmer fra Storbritannia, delegasjoner fra Portugal og besøk fra Japan for å skrive om prosjektet, påpeker Borthen.

Powered by Labrador CMS