Consto bygger Elverhøybrua på riksvei 70 i Sunndal kommune i Møre og Romsdal. Illustrasjon: Rambøll
Consto bygger Elverhøybrua på riksvei 70 i Sunndal kommune i Møre og Romsdal. Illustrasjon: Rambøll

Consto bygger riksveibru med nyutviklet robotsveise-teknologi

Consto og Statens vegvesen har signert kontrakt om bygging av Elverhøybrua på riksvei 70 i Sunndal kommune i Møre og Romsdal. Brua skal bygges med en robotisert sveiseteknologi nylig utviklet av norske Prodtex Industry og Vegvesenet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Det skriver Consto og Vegvesenet i en pressemelding mandag.

– Dette blir et spennende oppdrag for oss. Prosjektet er innovativt, og brua skal bygges med en teknisk nyvinning som kun er brukt et par gang tidligere i Norge, sier daglig leder Alexander Korssund i Consto Anlegg Midt.

– Vi er glade for at vi nå får på plass en trygg og fin kryssing over Driva. Dette har mange ventet på lenge, kommenterer utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen i pressemeldingen.

Dagens Elverhøybru, som går over elven Driva, ble bygget i 1941, og er ei smal bjelkebru i betong.

Den nye brua skal bygges med en ny sveiseteknologi utviklet av det norske selskapet Prodtex Industri og Statens vegvesen i fellesskap. Den nyutviklede robotsveise-teknologien skal, ifølge pressemeldingen, gjøre stålbruene billigere, og skal i tillegg kute CO2-utslippene fra produksjonen.

– Vi synes det er spennende å være med å teste ut denne teknologien, og gleder oss til å samarbeide med Prodtex og Consto om byggingen av Elverhøybrua, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen.

Consto er blitt tildelt kontrakten for alle øvrige arbeider som må til for å ferdigstille prosjektet, og dette inkluderer blant annet masseflytting, fundamentering, søyler og veibygging.

I tillegg til ny bru skal et firearmet kryss bygges om til T-kryss, og fylkesveien under den nye brua skal legges om. Parallelt med Elverhøybrua ligger det ei gang- og sykkelbru som ble bygget i 1982. Begge disse skal rives når den nye brua er ferdig, heter det i pressemeldingen.

Arbeidene består ellers av stabilisering av kvikkleire med motfylling og erosjonssikring, samt pelefundamentering og bygging av to landkar og tre brusøyler, derav en med spuntkasse i elva.

Denne uken starter samhandlingen mellom partene, og det planlegges for oppstart på anleggsstedet i løpet av uke ni.

Det er Norconsult som har prosjektert Elverhøybrua unntatt ståloverbygningen.

– Vi har samarbeidet med Prodtex for å komme fram til en optimal bruløsning for Statens vegvesen. Norconsult har prosjektert underliggende betongkonstruksjoner, pelefundamentering. I tillegg har vi prosjektert geotekniske tiltak i utfordrende grunnforhold med kvikkleireforekomster, behov for områdestabilisering og erosjonssikring, skriver Bård Fredrik Linge, leder Bruer i Norconsult Trondheim, i en kommentar til Byggeindustrien.

Powered by Labrador CMS