Nå forberedes det for riving av tårnene på gamle Varoddbrua.

Forbereder riving av tårnene på gamle Varoddbrua

PNC har siden juni i år arbeidet med riving av den gamle Varoddbrua i Kristiansand for Statens vegvesen. 21. november starter forberedelser til nedtaking av det første av de to tårnene på hengebrua fra 1956.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel.

Tårnet på Søm-siden rager 71 meter over havflaten mens tårnet på Varodden-siden er 57 meter høyt. Tårnet på Varodden-siden skal fjernes i fem deler ved hjelp av kranskipet Uglen fra Grimstad, mens halve tårnet på Sømsiden skal fjernes av samme kranskip i to deler. Resten av tårnet på Sømsiden skal senere fjernes med maskiner fra land, opplyser Statens vegvesen i en pressmelding.

Kranskipet er avhengig av gode værforhold og skulle været bli for dårlig, blir trafikkomleggingen på E18 og løfteoperasjonen utsatt en uke.

Begrensninger for seilingsleden

For å ivareta sikkerheten ved nedtaking av tårn bes Statens vegvesen båtførere følge med på anvisninger fra entreprenørens vaktbåter i fjorden. Fritidsbåter skal holde minst 50 meters avstand til lektere og kranskip, og farten må reduseres til 5 knop ved passering under brua.

Forventer kø på E18

Når de to øverste delene av tårnet på bysiden skal fjernes kan det av sikkerhetshensyn ikke gå trafikk på den nye brua. E18 vil derfor bli lagt om slik at det blir tovegs trafikk på brua fra 1994, det vil si at antall gjennomgående kjørefelt reduseres fra to til ett i hver kjøreretning. Denne trafikkomleggingen blir gjennomført i perioden:

Lørdag kveld 21. november kl. 20.00 - Mandag morgen 23. november kl. 05.30

Statens vegvesen opplyser at det på grunn av reduksjon av antall kjørefelt må det forventes kø i begge kjøreretninger langs E18, og da spesielt søndag ettermiddag når det er mest trafikk.

Støyende arbeider

Tårndelene skal knuses på kai på Kongsgård. Dette utføres med maskiner og kan bli støyende. I utgangspunktet skal disse arbeidene utføres på dagtid, men Statens vegvesen opplyser at det også kan bli aktuelt å utføre noe av dette på kveldstid.

Alternativ rute for syklende og gående. Illustrasjon: Visuell kommunikasjon - Statens vegvesen
Powered by Labrador CMS