Nye Frønes bru kan påvirke bruproduksjonen i både inn- og utland fremover.Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen
Vegvesenet mener denne brua kan revolusjonere norsk og internasjonal brubygging
Statens vegvesen mener en ny norskutviklet teknologi som er brukt for å bygge den 65 meter lange Frønes bru på Fosenhalvøya, kan revolusjonere norsk og internasjonal brubygging.
Torsdag kuttet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård snora på den nye gang- og sykkelbrua i Åfjord kommune.
Annonse
– Den nye robotsveise-teknologien gjør stålbruer billigere og kutter CO2-utslipp i produksjon. Det gir nye muligheter for norsk industri, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.
Med en hastighet på opp mot 4,2 meter i minuttet har seks roboter lasersveiset tre bruelementer på 22 x 5,5 meter. Deretter ble de fraktet sjøveien på lekter fra fabrikkhallen til Prodtex i Vanylven i Møre og Romsdal. Den siste strekningen gikk på lastebil før de ble montert.
Statens vegvesen og Prodtex har videreutviklet kjent teknologi som brukes i skips- og verftsindustrien og i bilindustrien.
– Resultatet kan kutte kostnadene med inn til en milliard kroner på de største bruene på Ferjefri E39, som brua over Bjørnafjorden på E39 Hordfast og Julsundbrua på E39 Ålesund-Molde, skriver Vegvesenet.
Den 5,5 kilometer lange brua over Bjørnafjorden blir verdens lengste flytebru. 110.000 tonn stål skal sveises. Det skal lages et enormt antall like deler i stål som skal sveises.
– Frønes bru kan bane vegen for en svært spennende utvikling av nye og langt større bruer i Norge, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen i meldingen.
Prodtex er allerede i gang med å produsere en ny lasersveiset bru. Ya bru på riksvei 3 i Tynset, nord i Østerdalen, er 48 meter lang. Den blir den første kjøretøybrua som er produsert med den nye teknologien.
Vegvesenet har også skrevet under avtale med Prodtex for Elverhøy bru på riksvei 70 i Sunndal.