Illustrasjon: Statens vegvesen

Bygger nye Varoddbrua uten å stenge

Den nye Varoddbrua på E18 i Kristiansand skal bygges før den gamle hengebrua rives. Vegvesenet håper på minst mulig kø i forbindelse med brubyggingen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skriver Fædrelandsvennen i sin papirutgave mandag.

– Målet er å holde oppe to felt i hver kjøreretning på dagtid, så kan det bli noe redusert på netter og i noen kortere perioder, uttaler Kjell Soltvedt, prosjektleder for den nye Varoddbrua, til Fædrelandsvennen.

Totalkostnaden for bygging av 1.150 meter ny seksfelts E18 og ny bru er estimert til rundt 800 millioner kroner, heter det på Vegvesenets nettsider.

Mens Varoddbrua er den største samferdselsinvesteringen i Vest-Agder i 2016, går man i Aust-Agder i gang med byggingen av motorvei mellom Arendal og Tvedestrand til 5,3 milliarder kroner.

– Vi har allerede begynt med avskoging og å lage tilkomstveier. Vi lyser hovedjobben ut på anbud til våren og planlegger byggestart til høsten, sier Anette Aanesland, direktør for teknologi og utbyggingsstrategi i veiselskapet Nye Veier.

Veien er, ifølge Fædrelandsvennen, det første prosjektet i statens nyopprettede veiselskap.

Nye E 18 Arendal - Tvedestrand skal være helt ferdig i 2019. På den nye Varoddbrua kan de første bilene kjøre sommeren 2018.

Det er flere utfordringer ved prosjektet.

– Det er ei bru med store spennvidder, så det er strenge krav til betongarbeid og utførelse. I tillegg kompliserer det arbeidet at det er lite plass å arbeide på, samtidig som det er store trafikkmengder som skal gå som normalt. Det gjør det ekstra utfordrende, sier prosjektleder Soltvedt.

Varoddbrua bygges ut med både sykkelvei og fotgjengerfelt.

Powered by Labrador CMS