Analysedirektør Kristoffer Eide Hoen i Veidekke er gjest i denne episoden av Byggeplassen.
Podkast: Derfor lager Veidekke markedsrapporter
Torsdag kom Veidekke med sine oppdaterte markedsutsikter, og i siste episode av podkasten Byggeplassen kan du blant annet høre mer om hvorfor landets største entreprenør synes det er viktig.
Analysedirektør Kristoffer Eide Hoen i Veidekke har vært med på å lage den halvårlige markedsrapporten i snart ni år, men entreprenøren har faktisk oppdatert markedet på sine utsikter lengre enn det.
– Rapporten strekker seg tilbake til tidlig 2000-tall. Den ble satt i gang av tidligere konsernsjef Terje Venold, og hans vurdering av at bygg og anlegg er underanalysert i Norge, står seg fortsatt, sier Hoen i den siste episoden av Byggeindustrien og bygg.no's podkast Byggeplassen.
– For vår del er det en type tjeneste til de som er opptatt av Veidekke som et investeringsobjekt, altså investormarkedene. I rapporten analyserer vi det markedet vi opererer i i Skandinavia, slik at vi får med Norge, Sverige og Danmark i én rapport. Så er vi jo på et makronivå. Vi analyserer bolig som sådan, private yrkesbygg, offentlige yrkesbygg og anleggssektoren, og dypdykker litt i segmentene under der. Men det er jo et ganske overordnet perspektiv, og hensikten er å se hvor konjunkturene går. For er det noe vi vet, så er det at det markedet vi som selskap opererer i, det har historisk svingt mye, legger han til.
Hoen er også opptatt av at rapporten utformes uten innblanding fra konsernledelsen.
– Konsernledelsen er veldig lite involvert i selve utarbeidelsen. Men vi har vært veldig opptatt av å få materialet vårt inn i strategiprosesser, slik at det vi gjør, kan anvendes av konsernledelsen og alle andre som jobber ute i Veidekke. Men selve rapporten er det et lite miljø som jobber med, det vi kaller analyseavdelingen. Vi er ganske opptatt av vår integritet og uavhengighet i rapporten, forteller han i podkasten.
Selv om analyseavdelingen kun består av Hoen selv og kollega Anders Wettre, så legger han ikke skjul på at de også henter informasjon ute på byggeplassene. Det tilfører det Hoen kaller «real feel».
Følelsen i denne rapporten og utsiktene for byggenæringen i Skandinavia får du vite mer om i denne episoden av Byggeplassen. Abonner gjerne, og gi oss gjerne en karakter der du henter dine podkaster.