Sverre Myrli (A) mener den utenlandske dominansen på Sotrasambandet-konkurransen er et slag i ansiktet på norsk byggenæring.

Ap om Sotrasambandet: - Et slag i ansiktet på den norske byggenæringen

Arbeiderpartiet mener den utenlandske dominansen i konkurransen om Sotrasambandet er trist og beklagelig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Fire utenlandske entreprenører har sendt søknad om kvalifisering til konkurransen om det offentlige-private-samarbeidet Sotrasambandet til 10 milliarder kroner.

De fire selskapene som har levert inn kvalifiseringssøknader er alle utenlandske, franske Vinci Concessions SAS, spanske FCC Concesiones de Infraestructuras S.L.U, kinesiske China Communications Construction Company Ltd og italienske Itinera SPA.

Implenia er etter det Byggeindustrien kjenner til eneste norske representant som en del av arbeidsfellesskapet til Vinci.

– Beklagelig og trist

Arbeiderpartiet karakteriserer den utenlandske dominansen som svært beklagelig og veldig trist.

Transportpolitisk talsperson Sverre Myrli mener regjeringen har tilrettelagt 10-milliarderskonkurransen for utenlandske entreprenører.

– Dette er et slag i ansiktet på den norsk bygge- og anleggsnæringen, sier Sverre Myrli til Byggeindustrien.

– Jeg var på Sotra tidligere i vinter og dette var de veldig opptatt av. De håpet norske bedrifter skulle få oppdraget.

Myrli mener regjeringen bør legge til rette for at bygge- og anleggsnæringen i Norge får slike oppdrag.

– Næringen i Norge er kjent for høy kompetanse, bruk av lærlinger og etterutdanning, de er langt framme i bruk av ny teknologi og de er gode på helse, miljø og sikkerhet. De er også gode eksempler på den norske modellen der næringsliv, fagbevegelse og myndigheter samarbeider om felles utfordringer. Derfor er det uforståelig at regjeringen legger til rette for at utenlandske konsern skal bygge norske veger og norsk jernbane, sier Myrli.

Sp: Burde vært delt opp i fire

Også i Senterpartiet er de misfornøyde med utviklingen. De mener konkurransen burde ha vært delt opp i minst fire.

– Nå er det rigget så stort at en kan tro at det er en bevisst policy å holde norske entreprenører ute. Slike OPS-er varer jo en hel generasjon, så dette har betydning for lang tid framover, skrev transportpolitisk talsperson Siv Mossleth i en e-post til Byggeindustrien i forrige uke.

Powered by Labrador CMS