DIMENSION. Kommunikasjonsdirektør Grete Ingeborg Nykkelmo og prosjektleder Ane Sangnes som er redaktør for internkommunikasjon i Veidekke, er stolte over det nye magasinet Dimensjon og de andre kommunikasjonsflatene de har fått på plass.
Ny dimensjon for Veidekkes internkommunikasjon
Siden januar i fjor har Veidekke jobbet med prosjektet som skal forbedre internkommunikasjonen i både Norge, Sverige og Danmark.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
– Vi har ønsket oss flere kanaler for å kunne kommunisere bedre, både på tvers i selskapet og fra toppen og ut til hver enkelt medarbeider. Utover det gamle Veidekke-magasinet som ble gitt ut fire ganger i året, har vi hatt begrensede muligheter til å kommunisere direkte med våre fagarbeidere, sier kommunikasjonsdirektør Grete Ingeborg Nykkelmo til Byggeindustrien. Prosjektet har munnet ut i flere nye kontaktflater som skal styrke internkommunikasjonen i selskapet.
Kulturbyggere
Ifølge Nykkelmo skal nyhetsstrømmen innad i selskapet først og fremst gå vi intranettet, mens det nye Dimensjon-magasinet – ved siden av å styrke Veidekke-kulturen internt – også skal bidra til å bygge kunnskap om Veidekke hos eksterne målgrupper. – Veidekke har tradisjonelt hatt en sterk kultur, men også den må pleies og bygges videre. Alle disse nye kanalene vil utfylle hverandre og bli viktige kulturbyggere i et stort selskap der mye av aktiviteten skjer ute hos kundene, mener Grete Ingeborg Nykkelmo.
Den skandinaviske entreprenørgiganten håper dessuten de nye flatene vil skape engasjement blant de ansatte.
– Intranettet er for eksempel lagt opp som et sosialt medium, slik at man enkelt skal kunne dele og diskutere små og store ting med hverandre, sier prosjektleder Ane Sangnes som er redaktør for internkommunikasjon i Veidekke.
Skal gjøre hverdagen enklere
En gruppe ansatte har bidratt i utviklingsarbeidet av det nye intranettet.
– Vi har hatt en testgruppe inne på det nye intranettet i lang tid, og vi får spesielt gode tilbakemeldinger på samhandlingsdelen. Mange kjenner seg igjen i måten å kommunisere på fra privatlivet sitt, og mener verktøyet gjør det lettere å dele faglige erfaringer og finne frem til nødvendig kompetanse innad i selskapet. Det er nettopp noe av kjernen i hele prosjektet, nemlig å gjøre hverdagen enklere til alle de ansatte i selskapet, avslutter Sangnes.