Tunnelmembranen fra Oldroyd, MultiSafe 1200, er en spesialmembran med høy styrke.
Stor membrankontrakt til Oldroyd
Oldroyd har signert kontrakt med Skanska for levering av 180 000 m 2 tunnelmembran til vannsikring av prestisjeprosjektet Holmestrandtunnelen.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Jernbaneverket bygger det nye dobbeltsporet fra Holm til Nykirke sammenhengende og med en helt ny stasjon inne i Holmestrandfjellet. Banen knytter seg til dobbeltsporet ved Holm, sør for Sande. Etter ca. 1100 meter går banen inn i tunnel, og etter 12,3 kilometer ender tunnelen ved Helland bruer og sporet kopler seg inn på Nykirke krysningsspor. Prosjektet er enestående fordi det kombinerer høyhastighetstunnel med stasjon i fjell.
Oldroyd har tidligere samarbeidet med Skanska på fellesprosjektet E6/Dovrebanen , i veitunnelen ved Espa. Samarbeidet har vært positivt for begge parter og det blir satt stor pris på Oldroyd sin spesialutviklede hvite PE membran for vannsikring av nye vei- og jernbanetunneler.
- Tunnelmembranen fra Oldroyd, MultiSafe 1200, er en spesialmembran med høy styrke. I utviklingen av membranen hadde vi spesielt fokus på arbeidsmiljø og HMS. Derfor har tunnelmembranen fra Oldroyd hvit innside for å sikre arbeidsmiljøet under tunnelinnredningsjobben. I tillegg til at membranen er meget monteringsvennlig har den også skadeindikator, som sørger for at det er enkelt å se eventuelle skader under montasjen og utbedre de umiddelbart. Oldroyd er eneste produsent av denne type PE tunnelmembraner i Norden. Oldroyd sitt store satsingsområde er infrastruktur som vei, tunneler, portaler og kulverter. Da er det ekstra moro å lykkes med en så stor leveranse til en av de største aktørene i bransjen, sier utviklingsleder ved Oldroyd AS, John O. Cheetham.
Oldroyd har også utviklet en spesiell tunnelmembran, Oldroyd Xtf, til vannsikring ved rehabilitering av jernbanetunneler. I konkurranse med ca 30 aktører fra inn- og utland fikk Oldroyd rammeavtale med Jernbaneverket som eneleverandør av denne membranen.