Hver tredje tungbil-sjåfør bryter kjørebestemmelser
På ett år har det skjedd en økning i antall brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene blant sjåfører som kjører tunge kjøretøyer. Veimyndighetene vet ikke hvorfor dette skjer.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Kjøre- og hviletid
* 1. august i år kom det nye regler for kjøre- og hviletid for sjåfører av busser og tunge lastebiler.
* Sjåførene kan maksimalt jobbe i seks dager før de må ta et hviledøgn.
* De nye reglene tilsier en maksimalgrense på 56 timer for ukentlig kjøretid.
* Sjåførene plikter å ta en 45 minutters pause etter 4,5 timers kjøring, men hvilen kan deles opp.
* Daglig kjøretid inkludert hvilepauser skal ikke overstige ni timer.
* Alle kjøretøyer som omfattes av nye regler for kjøre- og hviletid skal ha montert digital ferdskriver.
* Eierne av bussene og lastebilene har tid på seg til kommende nyttårsskifte for å montere det nye digitale utstyret.
* Selv om nytt utstyr ikke er montert, plikter sjåfører av busser og lastebiler å følge de nye reglene som gjelder fra 1. august.
(Kilde: NTB/Statens vegvesen)