Vegvesenet har inngått avtale med konkursboet til M3 Anlegg og DNB Bank om Bypakke Bodø - Consto utfører arbeidet

Avtalen mellom Statens vegvesen, DNB Bank ASA og konkursboet til M3 Anlegg AS ble inngått onsdag ettermiddag. Consto AS fullfører anleggsarbeidene vest for Bodøtunnelen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

- Jeg kan bekrefte at det er inngått en avtale mellom boet, DNB Bank ASA og Statens vegvesen om videre drift på riksveg 80-anlegget. Videre har boet gjort en avtale med Consto AS om å utføre arbeidet. Det har vært en god og konstruktiv dialog i en utfordrende situasjon, sier bostyrer, advokat Roald Angell i en felles pressemelding fra de involverte partene. Avtalen er kommet i stand etter at M3 Anlegg gikk konkurs i starten av januar.

- Siden konkursen har DNB og bostyrer jobbet iherdig for å finne gode løsninger for å komme raskt i gang med Bypakke Bodø. DNB er svært tilfreds med at avtalen nå er på plass og at arbeidet med Bypakke Bodø kan fortsette, sier banksjef John-Arne Hansen.

- Vi er glade for at det så raskt er kommet en avtale også for denne delen av prosjektet, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen.

- Arbeidene snart i gang
Med denne avtalen på plass skal arbeidene på riksvegen snart være i gang igjen.

- Vi regner med at anleggsarbeidene fortsetter om kort tid, og at vi i løpet av de nærmeste ukene skal være tilbake til den aktiviteten vi hadde før konkursen, sier prosjektleder Odd Inge Bardal i Bypakke Bodø.

Consto skal altså videreføre og ferdigstille blant annet områdene Bodøelv, Stormyra og Thallekrysset.

- Det gjenstår mye arbeid, og nå skal vi snakke nærmere med den nye entreprenøren om videre fremdrift i de enkelte kryssene. Anlegget vil bli ferdigstilt litt senere enn opprinnelig plan, men skal likevel stå ferdig før Bodøtunnelen åpner første halvår 2019. Når det gjelder økonomien i prosjektet er prognosene uforandret, sier Bardal.

- Avtalen med Consto åpner for at tidligere ansatte i M3 Anlegg AS kan arbeide for Consto AS, sier Angell.
120 millioner kroner
- Consto starter arbeidene umiddelbart. Vi tar med oss 7-8 funksjonærer og 25 – 30 fagarbeidere fra M3 Anlegg, opplyser Constos prosjektsjef, Tor Nordstrøm overfor Byggeindustrien. Han antyder en kontraktsverdi i størrelsesorden 120 millioner kroner.

- Det er vel ingen overraskelse å si at vi var nødt til å snu oss rundt og ta raske beslutninger, før avtalen med boet var i boks, legger adm. direktør i Consto Anlegg, Thorbjørn Eng til.
- Det å få ansvaret for sluttføre et så samfunnsviktig prosjekt, tar vi som en tillitserklæring, sier Eng.

Consto skal nå fullføre det som var den nest største kontrakten da den ble inngått i 2015. Den inneholder blant annet:

* 2,1 kilometer firefeltsveg fra Bodøelv til Thallekrysset og fra Bodøelv til Gamle Riksveg i Olav V gate

* 1,6 kilometer ny tofeltsveg

* 2,9 kilometer gang- og sykkelveg

* Fem nye kryss og syv rundkjøringer

* Ti bruer på mellom 10 og 80 meter, inkludert underganger for gang- og sykkelvegnettet

I forrige uke meldte bostyret at avtalen mellom Veidekke og M3 Anlegg ble hevet. M3 Anlegg var underentreprenør for Veidekke på tunnelkontrakten. Nå fullfører Veidekke jobben.

- Arbeidene er allerede i gang igjen inne i tunnelen, og snart vil det altså være synlig aktivitet også på utsiden, sier prosjektleder Odd Inge Bardal i Bypakke Bodø.

Powered by Labrador CMS