Tromsø lufthavn er en av to store flyplasser som skal få ny asfalt til neste år.
Foto: Jeroen Komen, Wikimedia CommonsJeroen Komen
Denne flyplassen skal få 164.000 kvadratmeter ny asfalt til neste år
Neste sommer skal Tromsø lufthavn få nytt, svart dekke. Men først må de få en entreprenør på plass som skal utføre jobben.
Tromsø lufthavn, Langnes, ble offisielt åpnet 14. september 1964 av daværende kronprins Harald. Siden har den blitt utvidet og ombygget i flere etapper. Men med jevne mellom må asfaltdekket fornyes, og i 2025 skal Avinor foreta en omfattende reasfraltering av flyplassen.
Sist hoveddelen av rullebanen på Tromsø lufthavn fikk ny asfalt var i 2010. Avinor opplyser at forventet levetid varierer fra lufthavn til lufthavn, avhengig av type bruk, antall og størrelsepå flyene, værforhold, kjemikaliebruk og temperatursvingninger. Typisk vil en rullebane holde 15-22 år før det er behov for reasfaltering.
Foregår om natten
Totalt er det et areal på 164.000 kvadratmeter som skal få ny asfalt, og i perioden mars – september i 2025 skal utførelsen av den omfattende asfaltjobben utføres. Avinor opplyser at mye av arbeidet vil foregå på natt for å unngå operative konsekvenser på flytrafikken.
Framdriften er væravhengig og Avinor sier på e-post til Byggeindustrien at de krysser fingrene for at det blir lengre perioder med oppholdsvær i Tromsø neste sommer når asfaltarbeidene skal utføres.
Før ferien gikk det ut en forhåndkunngjøring om oppdraget for å gi entreprenørene god tid for de som ønsker å gi tilbud. Avonor har kostnadsberegnet oppdraget til rundt 75 miilioner kroner, og søknadsfristen for prekvalifisering er satt til.
Både Bergen og Tromsø
Fra pressevakta i Avinor får vi opplyst at det årlig brukes mellom 400 og 500 millioner kroner på reasfaltering, samt vedlikehold av betong, elektro og VA på flyplassene som Avinor har ansvaret for.
– På de større lufthavnene er det en kombinasjon av trafikkbelastning og vinterdrift som står for slitasjen på asfalten , men på de mindre er det hovedsakelig vinterdrift som bryter ned dekket. Som brøyting, kosting og kjemikalieutlegg, sier pressevakt Ylva Celius Trulsen i Avinor.
I 2025 skal både flyplassnene i Bergen og Tromsø få ny asfalt, som begge representerer krevende oppdrag for de entreprenørene som skal utføre jobben.