Herrenknecht Tunneling Machinery (HTM) som står bak maskinen som snart skal settes i arbeid på et kinesisk veiprosjekt.. Foto: HTM
Herrenknecht Tunneling Machinery () som står bak maskinen som snart skal settes i arbeid på et kinesisk veiprosjekt..

Denne TBM'en skal bygge veitunnel i to etasjer

Med en diameter på 17,5 meter, er dette verdens nest største fullprofilmaskin for tunnelboring (TBM). Og selvfølgelig er det i Kina at de skal ta den i bruk.

Publisert Sist oppdatert

Det er Herrenknecht Tunneling Machinery (HTM), et konsern som har spesialisert seg på moderne tunnelprofilmaskiner, som står bak maskinen som snart settes i arbeid på et kinesisk veiprosjekt.

Ved byen Jinan, som ligger rundt 400 kilometer sør for Beijing, skal det bygges en ny 3,2 kilometer lang veitunnel under den store eleven Huang He, eller Den Gule Floden på norsk. Tunnelen skal bygges som en to-etasjes veitunnel med tre kjørefelt i hver retning.

Tunnelprosjektet som skal krysse under Den Gule Floden er det andre som starter opp i 2024. Målet er å forbedre forbindelsen mellom de to sidene nord og sør for Jinan. Byen ligger rundt 400 kilometer sør for Beijing, og har en befolkning på ni millioner.

Tåler vanntrykk på mer enn 15 bar

At kinesiske veimyndigheter valgte fullprofilboring til tunnelen, skyldes ekstra vanskelige grunnforhold. Leire, sand og silt, samt et vanntrykk på mer enn 7,5 bar, gjorde at denne løsningen ble valgt.

En spesiell Mixshield-teknologi, utviklet av Herrenknecht, er et alternativ til konvensjonell slurryteknologi. Det innebærer at støttetrykket i borekammeret styres ved hjelp av en automatisk kontrollert luftpute. Dette betyr at varierte grunnforhold og høye vanntrykk på mer enn 15 bar kan kontrolleres trygt selv med svært store borediametre. I tillegg er en egen, ny slurrykrets designet spesielt for denne TBM'en.

Rekorden er 17,63 meter

Fullprofilmaskinen er for tiden under demontering ved Herrenknechts fabrikk i Kina, og skal deretter transporteres og og monteres på byggeplassen. En maskin så stor diameter har bare vært brukt to ganger tidligere i fullprofilmaskinenes historie. Den største ble brukt i 2015 i Hong Kong, også det en Herrenknecht Mixshield . Den hadde en diameter: 17,63 meter.

Den siste tunnelen TBM er brukt på i Norge, er den 20 kilometer lange Blixtunnelen for tog mellom Oslo og Ski. Maskinene som ble brukt her hadde en diameter på 9,3 meter.

Powered by Labrador CMS