Tomas Carlsson, CEO og konsernsjef i NCC AB.

NCC-topp Tomas Carlsson: Deler av det norske infrastrukturmarkedet har havarert

Konsernsjef Tomas Carlsson i NCC AB sier at deler av det norske infrastrukturmarkedet har havarert. – Dagens konfliktnivå i anleggsbransjen har en veldig høy pris, og vi trenger en bransje som får forutsigbare vilkår, uttalte Carlsson på tvistekonferansen torsdag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Den svenske entreprenørtoppen er dypt bekymret over utviklingen i det norske anleggsmarkedet – og hvilke konsekvenser den senere tids utvikling vil ha på de store investeringene som skal komme.

– Gjennom NTP skal den norske stat investere for rundt 1.000 milliarder kroner – og nå risikerer man å bygge 30 prosent for dyrt. Man får nå ikke mest mulig vei for pengene med de konfliktene vi ser i dagens anleggsbransje, likviditeten til entreprenørene blir truet og ressursene brukes på helt feil måte, påpeker Carlsson.

Nå må vi se på hvordan vi kan redusere konfliktene – vi må snakke direkte sammen – for deler av det norske infrastrukturmarkedet har havarert, sier Carlsson.

Han etterlyser forutsigbare rammer og vilkår.

– Det er ikke slik i dag. Vi må bryte en ond spiral som drar markedet i negativ retning. Det er altfor mange konflikter. Tilliten mellom partene har forsvunnet, og man går lenger og lenger ned i skyttergravene. Entreprenørene kommer fremover til å prise inn en høy risiko i alle anbud, man vil prise inn lange betalingsfrister i alle anbud og man vil prise inn høy kapitalbinding i alle anbud sier Carlsson – som peker på at de seriøse entreprenørene vil bli veldig selektive i hvilke prosjekter de vil gå inn på i tiden fremover. Han emner dette vil kunne føre til kapasitetsutfordringer både på kort og lang sikt.

Nå ønsker han endringer.

– Vi må gå mot et marked med mer forutsigbare og rimelige vilkår – slik at vi får mer vei for pengene. Dette skal ikke skje for å redde enkelte aktører – men for å få et velfungerende marked. Dette stiller store krav både til leverandørene og kundene – man må se på hvordan markedet skal fungere, sier Carlsson.

Han drar frem flere punkter på hvordan man bør komme videre.

– Vi må være enige om at det er normalt at det i store anleggsprosjekter skjer avvik og endringer. Videre må vi ha en mekanisme som regulerer konsekvensene av endringene under prosjektets gang – og ikke til slutt som i dag. Vi må løse problemene mens minnet er ferskt – og at det fagfolkene som må løse problemene og ikke juristene. Dessuten fører dette til store likviditetsutfordringer og sterke kapitalbindinger som slår ut mange aktører – og er en helt urimelig måte å gjøre det på, sier han.

Carlsson peker på at det er enorme summer går med til disse tvistene.

– Vi må bli enige om hva som skal løses – og vi må finne måter å løse problemene raskt og effektivt. Jeg er positiv men også veldig utålmodig. Jeg er overbevist om at vi kan skape mer vei for pengene – og gjøre det bedre enn i dag. Jeg har stor respekt for kompleksiteten i prosjektene – men det er for mange bremseklosser for et godt utviklingsarbeid i dag, sier konsernsjef Tomas Carlsson.

Powered by Labrador CMS