Massimo Maffucci i Ghella (t.v) og Fernando Vara, prosjektdirektør for Acciona Ghella JV, jobber sammen ved Follobaneprosjektet. De har stor tro på at det spanske og det italienske entreprenørselskapet vil vinne flere prosjekter i det norske markedet.

Acciona og Ghella går for flere gigantkontrakter

– Vi vil jobbe veldig hardt for å komme oss inn i flere norske infrastrukturprosjekter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det sier Fernando Vara, prosjektdirektør for Acciona Ghella JV, som bygger TBM-tunnelen ved Follobaneprosjektet.

Vara, som i utgangspunktet er ansatt i Acciona Infrastructure, tror det spanske entreprenørselskapet vil være involvert i andre store norske infrastrukturprosjekter innen 1-2 år.

– Med Follobaneprosjektet har vi fått en viktig fot inn i det norske markedet. Nå ser vi etter nye prosjekter og vi jobber også med potensielle samarbeidspartnere, for eksempel Peab og AF Gruppen, som vi har fått et godt forhold til gjennom kontraktene de har hatt for oss ved Follobaneprosjektet, sier Vara til Byggeindustrien.

Etablerer Oslo-kontor

Han kan fortelle at Acciona i løpet av året vil etablere seg med eget kontor i Oslo.

– Vi er på utkikk etter lokasjon og vi skal ha på plass en leder og et team som skal jobbe mot prosjekter i det norske markedet, opplyser Vara.

Ble ikke prekvalifisert

Det spanske entreprenørselskapet var med da Nye Veier gjennomførte prekvalifiseringen for E18 Tvedestrand – Arendal, men dessverre for Acciona kom de ikke med videre.

– Det var et par misforståelser rundt informasjon vi skulle levere inn. Dette har vi lært av og det skal vi rette opp neste gang Nye Veier kjører prekvalifisering, sier Vara.

Venter på OPS

Han kan også fortelle at selskapet er meget interessert i de tre OPS-prosjektene som Statens vegvesen etter planen kommer ut i markedet med i år og til neste år. Først ut er Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen-Grundset/Basthjørnet i Hedmark.

– Vi har lang erfaring med totalprosjekter og liker prosjekter der vi kan ta ansvaret for både prosjektering, bygging, drift og vedlikehold, forteller Vara.

Ghella tror på flere TBM-tunneler

Acciona håper de også får muligheten til å bygge flere TBM-tunneler i Norge, gjerne sammen med det italienske entreprenørselskapet Ghella, slik de gjør ved Follobanen.

Massimo Maffucci i Ghella tror Jernbaneverkets valg av TBM ved Follobanen og Ulrikentunnelen, kan bidra til at tunnelbormaskinene får en oppblomstring i det norske tunnelmarkedet. Hvis så skjer har den italienske tunnelentreprenøren store ambisjoner om å bli i Norge.

– Når vi først er på plass i et marked, så ønsker vi vanligvis å bli så lenge som mulig, men det forutsetter at det kommer flere TBM-prosjekter i det norske markedet, sier Maffucci, som kan fortelle at 80-85 prosent av Ghella-prosjektene er TBM-tunneler.

Har bygget over 600 bruer

Når det gjelder Acciona satser de langt bredere enn sin italienske samarbeidspartner. Den spanske entreprenøren bygger både veier, jernbane tunneler og bruer og kan vise til en CV med blant annet 150 kilometer veitunneler og over 600 bruer.

Powered by Labrador CMS