Før studentene fikk en guidet busstur gjennom det over to mil lange anleggsområdet, fikk de en orientering om det største anleggsprosjektet i Norge. Her fikk ingeniørspirene vite at både sikkerhet og miljø tas på største alvor, selv om det har vært to dødsulykker i prosjektet. De fikk høre at slike erfaringer gjør man alt for lære av, slik at det ikke skal skje igjen.
I tillegg fikk lydhøre ingeniørspirer vite mer om anleggsgjennomføring, trafikkavvikling, sprenging, vannhåndtering og masseutskifting i prosjektet som har en totalkostnad på 10 milliarder kroner.
Sparer enorme beløp på samorndet utbygging
─ Gjennom en samordnet utbygging sparer vi samfunnet for 3-400 millioner kroner, forklarer leder av fagstaben ved Fellesprosjektet, Jarle Kristian Tangen.
Prosjektet har gjort det mulig å lage helhetlige planer der man har sett både vei- og jernbaneutbyggingen i sammenheng.
─ Vi flytter mye fjell fra veilinja over til jernbanelinja og får utnyttet massebalansen i området. En byggeperiode er mindre belastende for de reisende på en strekning hvor det det går 13.000 biler i døgnet og passerer fire tog i timen, sier han.
Verdifull visulisering
For ingeniørstudentene som allerede er interessert i store infrastrukturprosjekter, er det ingen tvil om at det var svært interessant å se virksomheten på et anleggsprosjekt med voldsomme dimensjoner i levende live. Og ikke minst få prosjektadministrasjonens forklaringer på løsninger og utfordringer underveis i den guidede rundturen gjennom anleggslinja.
─ Vi har ikke fått vært mye ute og fått mulighet til å oppleve prosjekter i levende live. Det er verdifullt å få sett ting som vi prater om i forelesninger. Jeg følger det er lettere å lære noe når man kan kombinere med noe man har sett visuelt, sier ingeniørstudent Ola Erik Hammer.
─ Det er begrenset hvor mye man kan visualisere lærematerialet gjennom bøker, istemmer Raymond Edvardsen. Han mener det er viktig å se konkret av det som følger boka, det blir faktisk gjort ute også.
Begge karene går på linja teknisk planlegging og har dette semesteret vei som hovedtema. Gruppa med studenter som var på besøk på Fellesprosjektet kommer både fra linja teknisk planlegging og konstruksjon.
─ Personlig har jeg ikke hatt noen konkrete mål om hva jeg spesifikt ønsker å arbeide med. Jeg har blitt litt formet av skolen og velger de fagene jeg trives med, men det jeg holder på med nå synes jeg er veldig spennende. Et slikt besøk blir en vitamininnsprøytning og det og det er veldig spennende å se hva Fellesprosjektet holder på med, sier han.
- Trygt karrierevalg
Begge er innforstått med at en karriere innenfor vei- og baneutbygging i Norge kan være et trygt karrierevalg.
─ Det er vel ikke til å legge skjul på at det blir en del veibygging i Norge framover, sier Hammer.
Han innrømmer at man blir litt mer tent på vei som fag når man får se det voldsomme omfanget og dimensjonene.
Edvardsen sier at han fikk en a-ha opplevelse i sin sommerjobb hos et konsulentselskap innen VA-bransjen.
─ Mitt første oppdrag var en VA-ledning på kun 80 meter. Det var likevel et totalt prosjekt på mange millioner kroner likevel. Jeg er fra før utdannet kokk og er vant til å skape noe, og det var givende å kunne bidra med å skape noe også fra et kontor, sier han.
─ Hva er drømmejobben?
─ Jeg jobber i dag deltid med eiendomsdokumentasjon og har en interesse der. Drømmejobben vil nok være noe innenfor en byggherreorganisasjon, selv om jeg ikke vet helt eksakt hvilken enda, sier Hammer.
Etterlyser praktise erfaringer
Begge er samstemte i at det er stor mangel på praktiske erfaringer i ingeniørstudiet.
─ Det burde vært flere slike obligatoriske utflukter og praksis for å få bedre innblikk i hva som skjer ute i den virkelige verden og ikke kun ha teorien som blir litt tørt i lengden, fastslår Edvardsen.
─ Er det sommerjobb i Statens vegvesen aktuelt?
─ Det er det så absolutt. Alle sommerjobber som er yrkesrelaterte er en stor fordel. For det første viser det at du er på hugget og viser at du er attraktiv når du skal ha jobb senere, for det andre får man verdifull erfaring som man tar med seg inn i studiene. Det gjør studiet lettere å forstå og man får en raskere progresjon i undervisningsopplegget ved at man bygger på erfaringer. For meg har min sommerjobberfaring vært en god erfaring å ta med seg inn i dette semesteret, sier Edvardsen.
Viser prosjektet med stolthet
Jarle Kristian Tangen i Statens vegvesen beviste på bussturen gjennom Fellesprosjektet at han er en erfaren guide.
─ Vi får mange henvendelser fra flere utdanningssteder, spesielt innen bygg- og anlegg. Vi føler vi har et ansvar for å vise hvordan faget vårt blir utført i praksis og bidra til rekruttering til bransjen. Vi bruker derfor mye tid og ressurser på studenter og også andre grupper som ønsker å lære fra prosjektet, sier han.
Han legger ikke skjul på at prosjektadministrasjonen selv også er stolt av prosjektet og synes det er morsomt å vise det fram.
─ Dette er et gigantisk og attraktivt prosjekt, vi har derfor ikke hatt problemer med å rekruttere fagkompetanse til prosjektet og har en fin blanding av unge og erfarne i staben, sier han.
8-10 studenter hadde i fjor sommerjobb på prosjektet. Tangen sier at det samme antallet blir tatt inn i år.
─ Det er gledelig å erfare at flere av de som har hatt sommerjobb i prosjektet søker seg videre i rekrutteringsprogrammet til Statens vegvesen, sier han.
Studenter i sommerjobb går rett inn i arbeidet med å følge opp entreprisene.
─ Er det en tøff opplevelse for en uerfaren student å møte rutinerte anleggsarbeidere?
─ Det går veldig bra. Jeg startet selv der for 30 år siden. Det går i det store og hele ut på å møte mennesker der det faktisk produseres noe. Det gir en fantastisk mulighet til å samle erfaringer, sier han.