Foretrekker bomring

Norsk Petroleumsinstitutt mener bomringer rundt byene er å foretrekke framfor lokal drivstoffavgift for å finansiere nye veiprosjekter.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Petroleumsinstituttet trekker sin konklusjon i fem punkter i et brev og et notat til Samferdselsdepartementet. Bare ett av de fem punktene taler for lokal drivstoffavgift: Driftskostnadene blir lavere enn ved bomring. Petroleumsinstituttet framhever ellers følgende argumenter:

– Lokal drivstoffavgift har mindre effekt på køkjøring og drivstofforbruk enn bompenger.

– Lokal drivstoffavgift vrir konkurranseforholdet både mellom bensinstasjonene i området og mellom oljeselskapene.

– Lokal drivstoffavgift gir betydelig endring i hvor salget av drivstoff skjer. Det er sannsynlig at halvparten av volumet flyttes ut av avgiftsområdet.

– Lokal drivstoffavgift gir betydelig handelslekkasje.

«En lokal avgift vil gi betydelige kostnader for en liten gruppe mennesker. Det vil kunne bli bygd nye stasjoner rett utenfor avgiftsområdet. Slik avgiftsmotivert nedleggelse av stasjoner og bygging av nye medfører betydelige samfunnsmessige kostnader», skriver Norsk Petroleumsinstitutt.

Powered by Labrador CMS