Nye Veier tester ut bruk av sirkulær asfalt som kun består av materialer som er brukt tidligere eller som har sin opprinnelse som restprodukter fra ikke-fossile kilder. Foto: Nye Veier
tester ut bruk av sirkulær asfalt som kun består av materialer som er brukt tidligere eller som har sin opprinnelse som restprodukter fra ikke-fossile kilder.

Første motorvei med 100 prosent gjenbruksasfalt

Sirkulær asfalt blir nå testet for første gang på vei med mye trafikk i Norge. Strekningen er på den nye motorveien som bygges gjennom Lyngdal i Agder.

Publisert Sist oppdatert

Det er Velde Asfalt produserer og legger asfalten som er en del av Nye Veiers motorveiprosjekt på E39 gjennom Lyngdal.

- Her tester vi ut bruk av sirkulær asfalt som kun består av materialer som er brukt tidligere eller som har sin opprinnelse som restprodukter fra ikke-fossile kilder, forteller administrerende direktør Anette Aanesland i en pressemelding fra Nye Veier.

Mer miljøvennlig enn vanlig asfalt

Hun forteller at testen av denne typen asfalt er en viktig del av Nye Veiers plan for å fornye og utfordre norsk samferdsel.

- Vi skal være ledende på miljø og klima i norsk samferdsel. For oss er det viktig å fornye og utfordre med å utvikle sirkulære løsninger, og sirkulær asfalt er mer miljøvennlig enn vanlig asfalt. Forskerne i dette arbeidet har ikke funnet andre steder i verden hvor sirkulær asfalt er brukt i dette omfang og på denne måten. Vi tror vi er først i verden med å bruke sirkulær asfalt på denne type vei, sier Aanesland.

Vi tror vi er først i verden med å bygge denne type vei med sirkulær asfalt, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier. Foto: Nye Veier
Vi tror vi er først i verden med å bygge denne type vei med sirkulær asfalt, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.

Første gang på firefelts motorvei

Det er Velde Asfalt som har utviklet det nye produktet over tid med testing i laboratorier, og har testet asfalten på lokale veier rundt deres fabrikk i Sandnes. Nå legges asfalten for første gang på en firefelts motorveg, den nye E39 gjennom Lyngdal. Motorveien vil ha stor trafikk, som vil sette asfalten på prøve.

Den sirkulære asfalten består av asfalt som er brukt tidligere, sammen med steinmasser som ellers ville blitt plassert i deponier og fyllinger. Også bitumen er resirkulert og bindemidlene har biologisk og ikke fossil opprinnelse. Resultatet er asfalt med et betydelig mindre fotavtrykk på klima.

Må oppfylle alle ordinære kvalitetskrav

Petter Fossheim er miljørådgiver i Velde Asfalt. Foto: Nye Veier
Petter Fossheim er miljørådgiver i Velde Asfalt.

For Nye Veier skal Velde Asfalt sammen med totalentreprenøren JV Implenia Stangeland legge en fullstendig asfaltkonstruksjon med bære-, binde- og slitelag. For denne testen legges det asfalt på en strekning på mellom 400 og 500 meter. Den sirkulære asfalten skal oppfylle alle ordinære kvalitetskrav for bygging av vei. Veien åpner i løpet av 2025. Forskere fra SINTEF skal følge opp hvordan asfalten oppfører seg både under legging og i tiden fremover slik at man kan få læring ut av dette pilotprosjektet.

Leggingen av den sirkulære asfalten på E39 gjennom Lyngdal er gjort mulig gjennom prosjektet «Bærekraftig verdikjede og materialbruk i veibygging». Prosjektet skal blant annet gjennomføre minst ti store pilotprosjekter med nye og mer bærekraftige materialer og løsninger. Prosjektet er bevilget nesten 70 millioner gjennom programmet Grønn plattform, som er finansiert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og SIVA.

Powered by Labrador CMS