Godt fjell, mer folk og effektiv transport er viktige årsaker til at prosjektleder Jan Lima i Hæhre Entreprenør og byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen, kan åpne ny E16 gjennom rasfarlige Kvamskleiva i Valdres tre måneder tidligere enn planlagt.
Godt fjell, mer folk og effektiv transport er viktige årsaker til at prosjektleder Jan Lima i Hæhre Entreprenør og byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen, kan åpne ny E16 gjennom rasfarlige Kvamskleiva i Valdres tre måneder tidligere enn planlagt.

Vegvesenet og Hæhre fremskynder E16 Kvamskleiva

Statens vegvesen og Hæhre Entreprenør fremskynder åpningen av ny E16 gjennom Kvamskleiva med tre måneder til månedsskiftet oktober/november neste år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel.

Det betyr at vinteren 21/22 blir den siste vinteren med trafikk på den smale og rasutsatte vegstrekningen, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Arbeidet med den 5,4 kilometer lange nye veien startet 9. november 2020. Tunnelen er 1,8 kilometer. Hæhre har en kontrakt i prosjektet på cirka 510 millioner kroner eksklusive moms.

Det er flere årsaker til at Vegvesenet og Hæhre kan åpne vegen tidligere enn planlagt.

Godt fjell i Kvamskleiva har gitt effektivt drift uten andre forsinkelser enn det den kalde vinteren skapte av problemer i januar og februar 2021. Det førte til nesten full stans i tunnelarbeidet, opplyser Vegvesenet.

For å ta igjen det tapte økte entreprenøren antall arbeidslag fra tre til fire, og jobbet døgnet rundt i tunnelen på hverdager, og 12 timer i helgene fram til juli 2021. På det meste jobbet det 90 ansatte på anlegget, står det i pressemeldingen.

Effektiv frakt

Effektiv frakt av tunnelmassen til Hugavika fra vestsiden av tunnelen sparte også inn om lag to uker. I stedet for å frakte mye av tunnelmassen på dagens E16, ble 2/3 tredjedeler av sprengmassen mellomlagret vest for tunnelen. Etter gjennomslaget i tunnelen i juni ble den gedigne steinhaugen fraktet på store anleggsmaskiner gjennom tunnelen. I alt ble det kjørt ut 350.000 kubikkmeter masse. Det tilsvarer 7.700 lass med store tipptrucker.

– Vi har sammen med Statens vegvesenet lyktes godt med planleggingen av tunnelen for å få til en tidligere åpning av veien. Som regel ønsker vi å starte tunnelarbeid i sommerhalvåret. I Kvamskleiva begynte vi i desember, sier prosjektleder Jan Lima i Hæhre Entreprenør.

Sperra «nødutgang»

Byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen ser frem mot å få på plass ny E16 gjennom Kvamskleiva litt tidligere enn opprinnelig planlagt.

- Veien over Filefjell er «nødutgangen» for øst vest-trafikken. Problemet har vært at nødutgangen ofte har vært sperret i Kvamskleiva. Vegen er rasfarlig og blir ofte for smal og svingete for tungbiltrafikken, sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen, E16 Kvamskleiva.

Nye veier i Valdres

I tillegg til ny vei gjennom Kvamskleiva har Statens vegvesen siden 2020 utbedret flere strekninger på E16 i Valdres mellom Fagernes og Øylo, sørvest for Kvamskleiva. Planen er å utbedre den 25 kilometer lange strekningen fra Hande til Øylo innen 2023. Arbeidet er også i gang på strekningen Turtnes-Øye, i retning Filefjell. I 2019 åpnet nyveien fra Bagn til Bjørgo, opplyser Statens vegvesen i meldingen.

Powered by Labrador CMS