Arbeidsvarsling vil si utarbeidelse av arbeidsvarslingsplaner, innhenting av skiltvedtak fra myndigheter, praktisk arbeid for å sikre arbeidsområde, samt midlertidig trafikkomlegging og oppfølging.
Det skriver Statens vegvesen i en tekst oversendt til Byggeindustrien.
Annonse
Håndbok N301 forteller hvordan arbeid på og langs vei skal sikres og varsles, og krever at alle som skal arbeide på eller ved riks- eller fylkesvei skal ha opplæring i arbeidsvarsling. Slike kurs har gjerne blitt tilbudt entreprenører og andre av kursholdere som Statens vegvesen Vegdirektoratet har godkjent, heter det i teksten.
Hvert år gjennomgår rundt 20.000 personer slike kurs, og får med det innpass til å kunne jobbe på og ved veien. Men å følge opp og sikre god kvalitet på kursene er, ifølge Vegvesenet, krevende.
Trenger lovendring
Vegvesenet ønsker derfor nye krav til opplæring som innebærer at alle må ha kompetansebevis etter å ha bestått elektronisk prøve i arbeidsvarsling før de kan jobbe på veien. Statens vegvesen nå er godt i gang med å teste ut slike elektroniske prøver, som etter planen skal tilbys entreprenører og andre brukere i mars/april neste år, heter det i teksten fra Vegvesenet.
– Det betyr at det ikke lenger vil være krav om å gjennomføre kurs på så og så mange timer. Men det vil være krav om å bestå en kompetansetest. Vi tror den nye ordningen gjør det enklere å integrere arbeidsvarsling i HMS-opplæringen. Ordningen er også en forenkling ved at de som skal arbeide på veien kan ta prøven på en av Vegvesenets trafikkstasjoner når det passer, framfor å vente på en spesifikk kursdato, sier overingeniør Hilde Mari Hvidsten i Statens vegvesen.
Før en kompetansetest eventuelt skal bli et krav, trengs det dog en lovendring. Det kan tidligst skje våren 2019, heter det i teksten. Frem til lov og forskrift er på plass, vil den elektroniske prøven i arbeidsvarsling være noe Vegvesenet kan tilby bransjen som et alternativ til kurs med godkjent kursholder.
Overingeniør Hilde Mari Hvidsten i Statens vegvesen.Foto: Statens vegvesen
Stanser 20 til 40 prosent
En av utfordringene med dagens opplæringskrav er at muligheten til å følge opp og forvalte ordningen effektivt ikke har vært god nok, skriver Vegvesenet.
De godkjenner årlig 23.000 arbeidsvarlingsplaner for prosjekter som spenner fra enkle hull-i-veien-tiltak til store tunnelbyggingsprosjekter. Noen av planene har alt på stell, men i 20 til 40 prosent av Vegvesenets stikkprøvekontroller avdekkes så alvorlige avvik at arbeidet stanses inntil avvikene er rettet, heter det i teksten.
Hilde Mari Hvidsten understreker likevel at overgangen til elektronisk prøve ikke er grunnet i ønsker om å ta noen.
– Men det å jobbe på og langs vei er krevende, og erfaringen er at både de som skal arbeide på veien og vi som byggherre og skiltmyndighet har en vei å gå når det gjelder kompetanse på området. Kompetansetesten skal sikre tilstrekkelig og nødvendig kunnskap om krav til varsling for å lede og regulere, sier hun.