Vaterlandstunnelen og Hammersborgtunnelen på Ring 1 i Oslo skal stenges 1. juli. Det vil skape store trafikale utfordringer i og rundt hovedstaden. Foto: Hanna Johre / NTB
Vaterlandstunnelen og Hammersborgtunnelen på Ring 1 i Oslo skal stenges 1. juli. Det vil skape store trafikale utfordringer i og rundt hovedstaden.

Høyre-politiker frykter kø-kaos – slik svarer Vegvesenet

Høyres Trond Helleland frykter kø-kaos når kollektivfelt i Oslo og Akershus stenges for elbiler frem til 2027. Statens vegvesener vil ha flere reisende over på kollektivt og mener tiltaket legger til rette for bedre fremkommelighet.

Publisert Sist oppdatert

Trond Helleland, stortingsrepresentant for Høyre og andre nestleder i transport og kommunikasjonskomiteen, uttalte nylig at han frykter kø-kaos når kollektivfeltet på riks- og europaveiene i Oslo og Akershus skal stenges for elbiler i forbindelse ombygging og oppgradering av Ring 1 -tunnelene Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen.

– Dette vil føre til enorme køer som kan lamme hele trafikken i Oslo og omegn, uttalte Helleland, som tok opp problematikken med samferdselsminister Jon Ivar Nygård under spørretimen i Stortinget onsdag 24. april.

Her kan du se Trond Helleland sitt spørsmål til statsråden under spørretimen (starter etter cirka 19. minutter).

Erkjenner at det blir trafikkproblemer

Trond Helleland, stortingsrepresentant for Høyre og andre nestleder i transport og kommunikasjonskomiteenFoto: Ole Berg-Rusten / NTB.
Trond Helleland, stortingsrepresentant for Høyre og andre nestleder i transport og kommunikasjonskomiteen

Statens vegvesen erkjenner at ombyggingen og oppgraderingen av Ring 1-tunnelene kommer til å skape problemer og ulemper for veldig mange.

– Tunnelene er gamle og modne for oppgradering og utskifting av viktig infrastruktur. Hele regionen må bære belastningen når Hammersborgtunnelen på Ring 1 senkes åtte meter ned som et ledd i terrorsikringen av landets nye Regjeringskvartal, sier Halvard Gavelstad, prosjektleder trafikk i Statens vegvesen.

Må helstenges

Han påpeker at Statens vegvesen ved en normal tunnelrehabilitering ville opprettholdt halve kapasiteten i tunnelen ved å stenge ett løp av gangen under anleggsperioden. Konsekvensene av omfordeling av trafikk ville dermed blitt halvparten av det som blir tilfelle når tunnelen helstenges.

– For å unngå trafikkaos og overbelastning i Operatunnelen må derfor biltrafikken til Oslo sentrum reduseres som følge av helstengningen av Ring 1, og de som kan må reise kollektivt, sykle eller gå, sier Gavelstad.

– Økt kapasitet for busstrafikken

Byggeperioden løper i tre år fra 1. juli 2024. I denne perioden er Ring 1 mellom Oslo Spektrum i øst og krysset Pilestredet/St. Olavsgate i vest helt stengt. Stengingen vil gi utfordringer for biltrafikken både i sentrum og inn og ut av Oslo, ifølge Vegvesenet.

Halvard Gavelstad, prosjektleder trafikk i Statens vegvesen. Foto: Erik Larsstuen/ Statens vegvesen
Halvard Gavelstad, prosjektleder trafikk i Statens vegvesen.

– Statens vegvesen legger til rette for bedre framkommelighet, og dermed økt kapasitet for busstrafikken, ved midlertidig å fjerne adgang for elbiler i kollektivfelt på riks- og europaveiene i Oslo og Akershus. Andelen elbiler i kollektivfeltene er nå så stor at den er til hinder for busstrafikken, sier Gavelstad.»

1. juli stenges Ring 1 for all biltrafikk, men allerede 6. mai og frem til 2027 har ikke elbilene mulighet til å kjøre i kollektivfeltene i Oslo og Akershus.

Powered by Labrador CMS