Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune.

I gang med å drive tunnelene i Lyngdal

Siden oktober har det vært aktivitet på Nye Veier-prosjektet i Lyngdal, hvor Joint Venture Implenia Stangeland frem mot 2025 bygger firefelts motorvei mellom Herdal og Røyskår.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel.

29. mars 2022 ble det avholdt en markering for oppstart av tunneldriften sammen med ordfører Jan Kristensen i Lyngdal kommune og andre sentrale personer fra administrasjonen til Herdal.

Adler Enoksen (prosjektleder Joint Venture Implenia Stangeland), Jan Kristensen (ordfører i Lyngdal kommune) og Harald J. Solvik foran Rossåstunnelen som nå er 28 meter lang i østgående løp og 72 meter lang i vestgående løp. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune.
Adler Enoksen (prosjektleder Joint Venture Implenia Stangeland), Jan Kristensen (ordfører i Lyngdal kommune) og Harald J. Solvik foran Rossåstunnelen som nå er 28 meter lang i østgående løp og 72 meter lang i vestgående løp.

– En gledens dag, uttalte prosjektsjef Harald J. Solvik i en pressemelding på vegne av byggherren under markeringen.

Den 9,7 kilometer lange etappen består blant annet av sju brukonstruksjoner og to tunneler. Tunnelmassene brukes internt i linja for å bygge opp strukturen i dagsonen.

– Å få en god start betyr mye for videre fremdrift, og det er gledelig og se positivt engasjementet både fra kommunen og lokalbefolkningen, sier Solvik.

Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune.

I skrivende stund er det skutt 309 salver, herav 116 salver i tunnel. Det var på Røyskår den første salven ble detonert i midten av februar, og det er drevet 170 meter med tunnel av den totalt 2.700 meter lange Kålåstunnelen.

– Estimert gjennomslag er sen høst 2023, sier Adler Enoksen, prosjektleder for Implenia Stangeland, i meldingen. Kålåstunnelen drives fra Røyskår til Kvelland, mens den 3.400 meter lange Rossåstunnelen drives i begge retninger, fra Foss og Herdal. Forventet gjennomslag for den lengste tunnelen er sommeren 2023. Det betyr at det er tre tunnelrigger og 12 drivelag tilknyttet prosjektet. Totalt er det nå 170 personer i aktivitet, inkludert lokale underleverandører som TT Anlegg og Lindland Maskin.

Fra venstre: Jan Christian Haga, Ottar Beck, Petter Røberg, Johnny Kristoffersen og Chris Øseth. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune.
Fra venstre: Jan Christian Haga, Ottar Beck, Petter Røberg, Johnny Kristoffersen og Chris Øseth.
Powered by Labrador CMS