Direktør Tone Lindberg Grøstad i Maskingrossisternes Forening (MGF)
Foto: Jørn Søderholm.
Bare én prosent av maskinparken er utslippsfri - støtter ikke diesel-stopp
– Ja, det er urealistisk at det kun skal selges nullutslippsmaskiner i Norge fra 2035. Jeg tror mer på 2040 eller 2045, men det forutsetter at det satses på en annen måte enn det gjør i dag.
Det sier direktør Tone Lindberg Grøstad i
Maskingrossisternes Forening (MGF), til Byggeindustrien.
Uttalelsen fra MGF-sjefen er rettet mot regjeringens
beslutning om å utrede et forbud mot salg av nye anleggsmaskiner med
forbrenningsmotor fra 2035. Ifølge Klimameldingen, som ble lagt frem før påske,
arbeides det nå med flere virkemidler for å øke hastigheten på innfasingen av
nullutslippsmaskiner i det norske markedet.
Da Byggeindustrien traff norske maskinleverandører under
Bauma-messen i München rett før påske, var det ingen vi snakket med som mente
det var realistisk å forby salg av nye dieselmaskiner i Norge om 10 år.
Støtter ikke et forbud
Maskinleverandørenes bransjeforening, MGF, har kommet med
innspill til Miljødirektoratet rundt mulighetene for å forby anleggsmaskiner
med forbrenningsmotorer i 2035.
MGF-direktør Tone Lindberg Grøstad er klar på at
bransjeforeningen ikke stiller seg bak et forbud om ti år, slik regjeringen har
varslet de vil utrede.
– Vi er mer positive til at vi på sikt ser på et forbud mot
bruk av dieselmaskiner, men det må være en innfasing når det kommer til både
størrelse på maskiner, prosjekter og geografi. Vi kan starte med de store byene
og ha en forutsigbar opptrapping i innfasingen av nullutslippsmaskiner. Dette
mener vi er en bedre plan enn at det over natta skal innføres et forbud mot
salg av nye dieselmaskiner, understreker Grøstad.
– Dette handler også om at det finnes et stort mangfold av
maskiner i veldig mange ulike størrelser. En stor andel vil være
nullutslippsmaskiner i 2035, men jeg tror ikke vi har kommet dit at det er 100
prosent fritt for dieselmaskiner, tilføyer hun.
Positiv til ny forskrift
Nylig kom regjeringen med en ny forskrift som lar alle
norske kommuner kreve utslippsfrie bygge- og anleggsplasser, både i offentlige
og private prosjekter. Det mener MGF er positivt.
– Det åpner opp for at man kan starte med utslippsfrie
byggeplasser i de kommunene hvor man er klare og hvor infrastrukturen er på
plass, sier Grøstad.
Én prosent av maskinparken er utslippsfri
MGF-sjefen mener bedre insentiver og støtteordninger er en
forutsetning for å løfte salget av utslippsfrie anleggsmaskiner til et mye
høyere nivå enn det ligger i dag.
Grøstad minner om at nysalget av el-maskiner har ligget
rundt 4,5 prosent av totalen de to siste årene, og at bare én prosent av
maskinparken i Norge er nullutslipp.
– Med dagens forutsetninger vil det ikke være mulig å selge
kun nullutslippsmaskiner i 2035. Det
skjer ingenting på insentivsiden for å øke innfasingen. Hvis det ikke skjer mer
enn det gjør i dag, så vil innfasingsgraden fortsette å være pluss/minus 4,5
prosent i året, og da vil det ta veldig lang tid før man er oppe i en 100
prosent utslippsfri maskinpark, fremhever hun.
Vil ha mer til
Enova
Grøstad presiserer at Enova sine programmer og har gjort mye
bra for det norske salget el-maskiner, men hun mener støtteordningen trenger
mer penger.
– Enova forvalter ni milliarder kroner, og i fjor gikk 300
millioner til støtteordninger for utslippsfrie maskiner. Det er ingenting
sammelingen med hva som er brukt på for eksempel el-bil- og el-ferje-satsingen,
og det er alt for lite hvis målet er å få fart på bruk av nullutslippsmaskiner,
hevder Grøstad.
– Dieselmaskiner er mindre sårbare
Hun sier videre at mange prosjekter i dag lykkes med bruk av
nullutslippsteknologi, men at det også finnes områder hvor man må vurdere
situasjonen nøye, fordi infrastrukturen ikke er på plass.
Grøstad understreker også at usikre tider og naturskader som
en følg av mer ekstremvær, stiller større krav til beredskap, blant annet i
form av anleggsmaskiner.
– En maskinpark som går på diesel er mindre sårbar og
lettere å holde i drift enn elektriske maskiner, som stopper dersom
strømforsyningen svikter. Det finnes med andre ord gode argumenter for å ikke forby
salg av dieselmaskiner, sier hun.