Direktør Tone Lindberg Grøstad i Maskingrossisternes Forening (MGF)

Bare én prosent av maskinparken er utslippsfri - støtter ikke diesel-stopp  

– Ja, det er urealistisk at det kun skal selges nullutslippsmaskiner i Norge fra 2035. Jeg tror mer på 2040 eller 2045, men det forutsetter at det satses på en annen måte enn det gjør i dag.

Publisert Sist oppdatert

Det sier direktør Tone Lindberg Grøstad i Maskingrossisternes Forening (MGF), til Byggeindustrien.

Uttalelsen fra MGF-sjefen er rettet mot regjeringens beslutning om å utrede et forbud mot salg av nye anleggsmaskiner med forbrenningsmotor fra 2035. Ifølge Klimameldingen, som ble lagt frem før påske, arbeides det nå med flere virkemidler for å øke hastigheten på innfasingen av nullutslippsmaskiner i det norske markedet.

Da Byggeindustrien traff norske maskinleverandører under Bauma-messen i München rett før påske, var det ingen vi snakket med som mente det var realistisk å forby salg av nye dieselmaskiner i Norge om 10 år.

Støtter ikke et forbud

Maskinleverandørenes bransjeforening, MGF, har kommet med innspill til Miljødirektoratet rundt mulighetene for å forby anleggsmaskiner med forbrenningsmotorer i 2035.

MGF-direktør Tone Lindberg Grøstad er klar på at bransjeforeningen ikke stiller seg bak et forbud om ti år, slik regjeringen har varslet de vil utrede.

– Vi er mer positive til at vi på sikt ser på et forbud mot bruk av dieselmaskiner, men det må være en innfasing når det kommer til både størrelse på maskiner, prosjekter og geografi. Vi kan starte med de store byene og ha en forutsigbar opptrapping i innfasingen av nullutslippsmaskiner. Dette mener vi er en bedre plan enn at det over natta skal innføres et forbud mot salg av nye dieselmaskiner, understreker Grøstad.

– Dette handler også om at det finnes et stort mangfold av maskiner i veldig mange ulike størrelser. En stor andel vil være nullutslippsmaskiner i 2035, men jeg tror ikke vi har kommet dit at det er 100 prosent fritt for dieselmaskiner, tilføyer hun.

Positiv til ny forskrift

Nylig kom regjeringen med en ny forskrift som lar alle norske kommuner kreve utslippsfrie bygge- og anleggsplasser, både i offentlige og private prosjekter. Det mener MGF er positivt.

– Det åpner opp for at man kan starte med utslippsfrie byggeplasser i de kommunene hvor man er klare og hvor infrastrukturen er på plass, sier Grøstad.

Én prosent av maskinparken er utslippsfri

MGF-sjefen mener bedre insentiver og støtteordninger er en forutsetning for å løfte salget av utslippsfrie anleggsmaskiner til et mye høyere nivå enn det ligger i dag.

Grøstad minner om at nysalget av el-maskiner har ligget rundt 4,5 prosent av totalen de to siste årene, og at bare én prosent av maskinparken i Norge er nullutslipp.

– Med dagens forutsetninger vil det ikke være mulig å selge kun nullutslippsmaskiner i 2035. Det skjer ingenting på insentivsiden for å øke innfasingen. Hvis det ikke skjer mer enn det gjør i dag, så vil innfasingsgraden fortsette å være pluss/minus 4,5 prosent i året, og da vil det ta veldig lang tid før man er oppe i en 100 prosent utslippsfri maskinpark, fremhever hun.

 Vil ha mer til Enova

Grøstad presiserer at Enova sine programmer og har gjort mye bra for det norske salget el-maskiner, men hun mener støtteordningen trenger mer penger.

– Enova forvalter ni milliarder kroner, og i fjor gikk 300 millioner til støtteordninger for utslippsfrie maskiner. Det er ingenting sammelingen med hva som er brukt på for eksempel el-bil- og el-ferje-satsingen, og det er alt for lite hvis målet er å få fart på bruk av nullutslippsmaskiner, hevder Grøstad.

– Dieselmaskiner er mindre sårbare

Hun sier videre at mange prosjekter i dag lykkes med bruk av nullutslippsteknologi, men at det også finnes områder hvor man må vurdere situasjonen nøye, fordi infrastrukturen ikke er på plass.

Grøstad understreker også at usikre tider og naturskader som en følg av mer ekstremvær, stiller større krav til beredskap, blant annet i form av anleggsmaskiner.

– En maskinpark som går på diesel er mindre sårbar og lettere å holde i drift enn elektriske maskiner, som stopper dersom strømforsyningen svikter. Det finnes med andre ord gode argumenter for å ikke forby salg av dieselmaskiner, sier hun.

 

 

Powered by Labrador CMS