Høienhaldgata 5 og 7 må fraflyttes og rives i løpet av 2025. Høienhaldgata 9 kan også komme til å måtte rives. Foto: Marius Lysø

Innlegg: Åpent brev til NVE om jernbaneutbygging i Moss

Åpent brev til NVE om tvangsflytting av 36 seksjonseiere på grunn av dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad.

Artikkelforfatterne

Jonathan Parker og Rønnaug Bekkhus grunneiere Værlegata 10 Moss

Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.

Vi har god grunn til å tro at det vi varslet om i oktober 2023 «Bekymringsmelding om geotekniske rapporter om dobbeltspor Sandbukta – Moss - Såstad som er offentliggjort i løpet av 2023» har skjedd.

Vår henvendelse bygget på en detaljert analyse av Bane Nors rapporter, men svaret den gang var at: 

«NVE har ikke noe ytterligere å bemerke og anser denne henvendelsen nå som avsluttet fra vår side.»

Vi har ikke fått noe varsel fra Bane Nor. Vår eiendom er noen titalls meter fra kulverten på motsatt side av blokkene og vi er blant de mest utsatte dersom det raser ved Kransen nord. 

Vi er engstelige for situasjonen og oppgitt over at verken Bane Nors ledelse, Moss kommune, statsforvalteren, Statens Jernbanetilsyn eller NVE griper inn for å stanse dette. 

Vårt spørsmål er: Gjelder NVEs veileder?

Bane Nors motfyllinger øst for Fjordveien og midt i en kvikkleireskråning har forverret og ikke forbedret stabiliteten. Skråningens fyllingsfot er på kote -10 i Værlebukta, men Bane Nor har fortsatt ikke foretatt grunnundersøkelser utenfor kaifronten ved Moss havn. 

Dette er i strid med NVEs veileder.

Bane Nor hevder også at de har forbedret områdestabilitet (iboende risiko) ved bruk av varslingsutstyr, støttevegger, økt kunnskap i befolkningen og vertikale dreningsrør. 

Dette er ikke mulig ifølge NVEs veileder.

Bane Nor hevder likevel at de har fulgt NVEs kvikkleireveileder til punkt og prikke, men at utviklingen på Moss havn viser at veilederen ikke holder. 

De mener det er behov for å endre reglene. 

Ved bruk av nye og uprøvde regnemetoder har de kommet til at de kan dele opp kvikkleireområdet. 

De legger til grunn at for eksempel at effekten av et ras på Kransen Nord kan avgrenses i tid og rom og faren for at den vil utløse flere ras i hele skredsonen neddempes. 

Heller ikke dette er i tråd med NVEs veileder.

Vi spør:

  • Har utviklingen så langt i denne saken gitt NVE grunn til å ha tillit til Bane Nors eksperimentering med kvikkleireskred i Moss sentrum?
  • er det akseptabelt for NVE at Bane Nor fortsetter med uprøvde sikringstiltak og tvinger 36 seksjonseiere til å rømme fra sine hjem ut fra slike vurderinger?

Vi mener at Bane Nor har mistet oversikt og kontroll, og at det er deres sikringstiltak som har forverret stabiliteten i området. 

Planlagt motfylling foran blokkene vil sannsynligvis forverre situasjonen ytterligere uten at det er foretatt beregninger av stabilitet på det vi antar er det mest kritiske snitt. 

Dette er snittet gjennom Høienhaldgate 5 i sydvestlig retning ut i havnebassenget.

Vi ber om en rask tilbakemelding i denne saken.

...

Svar på åpent brev fra NVE

NVE viser til deres epost av 23.03.2025 og til våre tidligere tilbakemeldinger på deres henvendelser om saken, med referanse til blant annet våre brev av 16.10.2023 og 11.11.2020.

NVE gir høringsinnspill til arealplaner som berører våre forvaltningsområder. NVE ga innspill til detaljregulering for ny stasjon og nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad - Moss kommune, 11.08.2016. NVE har også gitt innspill til etterfølgende endringer. 

Spørsmål som gjelder beslutninger om gjennomføringen av, og utviklingen ved Bane Nors anleggsarbeider i Moss, må rettes til Bane Nor.

Powered by Labrador CMS