Liv Kari Skudal Hansteen, administrerende direktør i RIF. Foto: Nicolas Tourrenc
Liv Kari Skudal Hansteen, administrerende direktør i RIF. Foto: Nicolas Tourrenc

Innlegg: Nå må Stortinget sikre en historisk satsing på vei og jernbane

Det nærmer seg revidert nasjonalbudsjett, og forventningene er store. Nå advarer vi i RIF om at forfallet på vei og jernbane vil fortsette å vokse – med mindre Stortinget griper inn og sørger for en reell satsing.

Innlegg av:

Liv Kari Skudal Hansteen, administrerende direktør i Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF).

Alt tyder på at forfallet vil fortsette å øke hvis det ikke skjer et betydelig løft.

I behandlingen av Nasjonal transportplan ba et bredt flertall på Stortinget om styrket satsing på fylkesveier, med vekt på trafikksikkerhet, beredskap og fremkommelighet for næringstransport. RIF har i rapportserien Norges tilstand dokumentert at forfallet øker dramatisk – og at regningen blir høyere for hvert år som går. Likevel er det satt av under en halv milliard kroner i 2025. Det er langt unna det som trengs for å stoppe forfallet, og enda lenger unna å snu utviklingen.

Våre beregninger viser at det trengs minst 1,5 milliarder kroner årlig bare for å stoppe videre forfall. Alt under det er å stikke hodet i sanden. Det løser ingenting – det gjør bare at regningen vokser og problemene blir større.

Trygghet handler om mer enn beredskapslager

RIF peker på at økte investeringer i vei og jernbane ikke bare handler om bedre fremkommelighet, men om å sikre hverdagen og stå sterkere i krise.

Vi må ikke tro at beredskap handler mest om vannflasker og hermetikk på loftet. Trygghet handler om at hverdagen fungerer – og at rammene rundt oss holder når det stormer. Når vannet renner, strømmen virker og veien er åpen, da fungerer også samfunnet.

Stortinget selv har slått fast – senest i behandlingen av Totalberedskapsmeldingen i april – at samferdselsinfrastruktur må løftes høyere i beredskapsarbeidet.

I dag vet vi at mange fylkesveier er i elendig stand, og både riksveinettet og jernbanen har alvorlige svakheter. Det gjør oss mer sårbare i hverdagen – og langt dårligere rustet i krise.

Tre krav til revidert nasjonalbudsjett

RIF mener revidert budsjett må inneholde:

  • Øk det øremerkede tilskuddet til fylkesveier til minst 1,5 milliarder kroner i året, og styrk rentekompensasjonsordningen slik at fylkene faktisk får gjennomført nødvendige oppgraderinger.
  • Øk vedlikehold og fornyelse av riksveinettet med minst 500 millioner kroner for å opprettholde for å opprettholde sikkerheten og kapasiteten i veinettet.
  • Trapp opp jernbanefornyelsen til minimum 8,1 milliarder kroner i året, slik at etterslepet ikke fortsetter å vokse.

Nå må vi investere mer i det som faktisk gir trygghet og fremtidig verdiskaping. Veiene og jernbanen er ikke bare asfalt og stål – de er selve grunnmuren i et trygt, effektivt og velfungerende samfunn.

Stortinget må stå ved sine egne vedtak

Vi minner om at det er Stortinget selv som har bedt regjeringen følge opp flere konkrete prosjekter i revidert nasjonalbudsjett – og forventer at det nå faktisk leveres.

Ofotbanen er kritisk for forsyningssikkerheten i nord og for forflytning av allierte styrker. Den mangler dobbeltspor og har hatt flere avsporinger det siste året. Det haster med kapasitetsøkende tiltak.

Ringeriksbanen og ny E16 er et gryteklart fellesprosjekt som kan kutte reisetiden mellom øst og vest, øke trafikksikkerheten og binde sammen bo- og arbeidsmarkeder. Etter årevis med planlegging og politiske løfter, må det nå komme penger til oppstart. Stortinget har bedt om oppfølging – da holder det ikke med enda en runde med utsettelser.

Rikstunnel haster

I tillegg må en ny rikstunnel gjennom Oslo må prioriteres mye høyere i planleggingen. Det er ikke bare Oslo som rammes når tunnelen mangler kapasitet. Hele jernbanenettet er avhengig av at vi løser denne flaskehalsen. Både for gods og pendlere.

Midler til forprosjektering er på plass i 2025, men det ikke er nok. Hvis vi skal rekke å komme videre med dette prosjektet i neste NTP-periode, må bevilgningene opp allerede i 2026. Det er nå vi legger grunnlaget for fremtidens jernbane.

Både Bane NOR og Jernbanedirektoratet har understreket at raskere planlegging gir bedre beslutningsgrunnlag for neste Nasjonal transportplan.

Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.

Powered by Labrador CMS