Liv Kari Skudal Hansteen, administrerende direktør i RIF. Foto: Nicolas Tourrenc
Innlegg: Nå må Stortinget sikre en historisk satsing på vei og jernbane
Det nærmer seg revidert nasjonalbudsjett, og forventningene er store. Nå advarer vi i RIF om at forfallet på vei og jernbane vil fortsette å vokse – med mindre Stortinget griper inn og sørger for en reell satsing.
Innlegg av:
Liv
Kari Skudal Hansteen, administrerende direktør i Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF).
Alt tyder på at forfallet vil fortsette å øke hvis det ikke
skjer et betydelig løft.
I behandlingen av Nasjonal
transportplan ba et bredt flertall på Stortinget om styrket satsing på
fylkesveier, med vekt på trafikksikkerhet, beredskap og fremkommelighet for
næringstransport. RIF har i rapportserien Norges
tilstand dokumentert at forfallet øker dramatisk – og at regningen blir
høyere for hvert år som går. Likevel er det satt av under en halv milliard
kroner i 2025. Det er langt unna det som trengs for å stoppe forfallet, og enda
lenger unna å snu utviklingen.
Våre beregninger viser at det trengs minst 1,5 milliarder
kroner årlig bare for å stoppe videre forfall. Alt under det er å stikke hodet
i sanden. Det løser ingenting – det gjør bare at regningen vokser og problemene
blir større.
Trygghet handler om mer enn beredskapslager
RIF peker på at økte investeringer i vei og jernbane ikke
bare handler om bedre fremkommelighet, men om å sikre hverdagen og stå sterkere
i krise.
Vi må ikke tro at beredskap handler mest om vannflasker og
hermetikk på loftet. Trygghet handler om at hverdagen fungerer – og at rammene
rundt oss holder når det stormer. Når vannet renner, strømmen virker og veien
er åpen, da fungerer også samfunnet.
Stortinget selv har slått fast – senest i behandlingen av
Totalberedskapsmeldingen i april – at samferdselsinfrastruktur må løftes høyere
i beredskapsarbeidet.
I dag vet vi at mange fylkesveier er i elendig stand, og
både riksveinettet og jernbanen har alvorlige svakheter. Det gjør oss mer
sårbare i hverdagen – og langt dårligere rustet i krise.
Tre krav til revidert nasjonalbudsjett
RIF mener revidert budsjett må inneholde:
- Øk det øremerkede tilskuddet til fylkesveier til minst 1,5 milliarder kroner i året, og styrk rentekompensasjonsordningen slik at fylkene faktisk får gjennomført nødvendige oppgraderinger.
- Øk vedlikehold og fornyelse av riksveinettet med minst 500 millioner kroner for å opprettholde for å opprettholde sikkerheten og kapasiteten i veinettet.
- Trapp opp jernbanefornyelsen til minimum 8,1 milliarder kroner i året, slik at etterslepet ikke fortsetter å vokse.
Nå må vi investere mer i det som faktisk gir trygghet og
fremtidig verdiskaping. Veiene og jernbanen er ikke bare asfalt og stål – de er
selve grunnmuren i et trygt, effektivt og velfungerende samfunn.
Stortinget må stå ved sine egne vedtak
Vi minner om at det er Stortinget selv som har bedt
regjeringen følge opp flere konkrete prosjekter i revidert nasjonalbudsjett –
og forventer at det nå faktisk leveres.
Ofotbanen er kritisk for forsyningssikkerheten i nord og for
forflytning av allierte styrker. Den mangler dobbeltspor og har hatt flere
avsporinger det siste året. Det haster med kapasitetsøkende tiltak.
Ringeriksbanen og ny E16 er et gryteklart fellesprosjekt som
kan kutte reisetiden mellom øst og vest, øke trafikksikkerheten og binde sammen
bo- og arbeidsmarkeder. Etter årevis med planlegging og politiske løfter, må
det nå komme penger til oppstart. Stortinget har bedt om oppfølging – da holder
det ikke med enda en runde med utsettelser.
Rikstunnel haster
I tillegg må en ny rikstunnel gjennom Oslo må prioriteres
mye høyere i planleggingen. Det er ikke bare Oslo som rammes når tunnelen
mangler kapasitet. Hele jernbanenettet er avhengig av at vi løser denne
flaskehalsen. Både for gods og pendlere.
Midler til forprosjektering er på plass i 2025, men det ikke
er nok. Hvis vi skal rekke å komme videre med dette prosjektet i neste
NTP-periode, må bevilgningene opp allerede i 2026. Det er nå vi legger
grunnlaget for fremtidens jernbane.
Både Bane NOR og Jernbanedirektoratet har understreket at
raskere planlegging gir bedre beslutningsgrunnlag for neste Nasjonal
transportplan.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.