Bjørn Kummeneje. Foto: DFØ
Innlegg: Norske offentlige byggeplasser og anleggsområder kan gjøres utslippsfrie nå
I de siste 10 årene har Oslo og Bergen kommune, sammen med flere statsetater, gått foran for å gjøre byggeplassene og anleggsområdene sine utslippsfrie. Dette kan bli standard praksis over hele landet. Det er viktig for å nå klimamålene våre, for å gjøre arbeidsmiljøet bedre for maskinførerne og for å redusere støy for alle i nærheten.
Innlegg av:
Seniorrådgiver Bjørn
Kummeneje, DFØ.
Alle utslipp som kan kuttes må kuttes
Stortinget har vedtatt en klimalov med mål om
at Norge skal bli et lavutslippssamfunn i 2050, definert som 90-95% reduksjon i
forhold til 1990. Veivalg for klimapolitikken mot 2050 (NOU
2023:25) tar utgangspunkt i Klimaloven, og mener at alle beslutninger som
tas i dag må baseres på et mål om at så godt som alle klimagassutslipp i Norge
må være fjernet for godt innen 2050. Siden det er noen utslipp som er nærmest
umulig å fjerne, f.eks. i landbruket, innebærer dette at alle utslipp som kan
kuttes må kuttes hvis vi skal nå de vedtatte målene.
Alle parter må ta sin del av ansvaret
Gjennom Norges forpliktelser etter Parisavtalen må hver
næring ta ansvar for sine utslipp. For industri, kraftproduksjon,
petroleumsvirksomhet og luftfart skjer dette gjennom det europeiske
kvotesystemet. For sektorene som ikke inngår i kvotesystemet, hovedsakelig
transport, jordbruk, bygg og avfall, skjer oppfølging gjennom innsatsfordeling.
Her er det verdt å merke seg at bygg og anlegg ikke er en
sektor. Klimagassutslippene fra bygg og anlegg settes sammen av summen av
utslippene fra flere sektorer: Byggevareindustri (A1-A3) + transport (A4) +
byggenæring (A5) + eiendom (B) + avfallsnæring mfl (C). (Bokstavene viser til
modulene i en livssyklusanalyse av et byggverk).
Vi vet at for bygg er de største utslippene indirekte knyttet
til produksjon (A1-A3) av varer som betong, stål og asfalt. For anlegg utgjør
direkte utslipp fra massetransport (A4) og anleggsplassen (A5) en større andel.
Uansett må prinsippet om innsatsfordeling gjelde slik at alle næringsaktører
tar ansvar for sine utslipp.
Kommune og stat bør gå foran
Selv om bygg og anlegg er en sammensatt verdikjede er det
ett ledd som må ta et helhetlig ansvar: Byggherren. Byggherren setter krav både
til hva som skal bygges, hvordan det skal utføres og hvordan det skal brukes i
ettertid. Innenfor anleggsektoren er staten og kommunene dominerende. Den
samlede innkjøpsmakten er stor.
Næringslivet kan levere, men de trenger
forutsigbarhet
Det næringslivsaktører nesten alltid trekker fram er
forutsigbarhet. Entreprenører lever av å levere på krav, men de ønsker
forutsigbarhet (og betalingsvilje). Ved å stille krav til bruk av utslippsfrie
maskiner i alle bygge- og anleggsprosjekter der det finnes en stikkontakt, vil
offentlige byggherrer gi et vesentlig bidrag i arbeidet med å gjøre
arbeidsmiljøet bedre for maskinførerne, byggeplassene stillere for alle i
nærheten samtidig som klimagassutslippene reduseres.
Utslippsfrie byggeplasser og anleggsområder er ikke nytt
i Norge
I 2016 fant Oslo kommune ut at det var enkelt å gjøre
byggeplasser fossilfrie, men at dette ikke var tilstrekkelig for å nå
klimamålene. Byggeplassen måtte gjøres utslippsfri. Nå i 2025 er Oslo og Bergen
kommune i ferd med å nå målet for egne bygge- og anleggskontrakter. 3.
april fikk kommunene hjemmel til å stille krav om at statlige og private
byggherrer også skal bruke nullutslippsteknologi. Regjeringen har bestilt en forskrift som vil pålegge alle offentlige byggherrer å
stille krav om bruk av nullutslippsteknologi i alle bygg- og anleggskontrakter
der det er mulig.
Dette er altså ikke et nytt problem eller helt nye
løsninger. Vi har et marked for utslippsfrie maskiner i Norge, men det mangler
en forutsigbar etterspørsel. Derfor burde offentlige byggherrer kreve
utslippsfrie maskiner som standard for å utvikle markedet.
Regjeringen er tydelig på at alle utslipp som kan kuttes må
kuttes. Disse utslippene kan kuttes.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.