Sammenhengende utbygging

- Regjeringen går inn for sammenhengende utbygging av dobbeltspor på strekningen Holm-Holmestrand-Nykirke, med ny Holmestrand stasjon i fjell, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Hele strekningen på 14,1 kilometer vil få en traséføring og en tunnelprofil som er tilpasset framtidig togtrafikk med fart opptil 250 kilometer i timen og forbikjøringsspor gjennom Holmestrand stasjon. Om lag 12,3 kilometer vil ligge i tunnel.

Kostnadsrammen for prosjektet er 5,72 milliarder kroner.

Løsningen med Holmestrand stasjon i fjell vil føre til større kapasitet for tografikken. Denne løsningen frigir dessuten areal i Holmestrand sentrum.

En sammenhengende utbygging av hele strekningen betyr at prosjektet blir ferdig og kan tas i bruk tre år tidligere enn ved en løsning med utbygging i to etapper. Alternativet med etappevis utbygging omfatter bygging av Holm-Holmestrand som første etappe og Holmestrand-Nykirke med Holmestrand stasjon i dagen som andre etappe.

I statsbudsjettet for 2010 er det satt av 280 millioner kroner til prosjektet. En eventuell byggestart i sommar er avhengig av kvalitetssikringen av prosjektet og resultatet av denne.

Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til saken i forbindelse med budsjettforslaget for 2011.

Powered by Labrador CMS