Kjemper fortsatt for lyntog over Haukeli
24 ordførere og kommunepolitikere i Hordaland, Rogaland og Telemark har signert en uttalelse om at de vil ha høyhastighetstog mellom Oslo og Bergen over Haukeli, til tross for at Norges lyntogsatsing er lagt på is til etter Intercity-utbyggingen.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Det skriver Bergens Tidende i en artikkel på sine nettsider.
Forkjemperne for ny Haukelibane holder fast på visjonen om lyntog med en reisetid på to og en halv time mellom Oslo og Bergen/Stavanger. Lyntogforum Vestlandsbanen over Haukeli skriver i en høringsuttalelse til Nasjonal transportplan for 2018-2029 at dette bør bli en del av et vestlig Intercity-nettverk.
Uttalelsen er signert av 24 ordførere og kommunepolitikere i Hordaland, Rogaland og Telemark, deriblant ordførerne i Odda, Etne og Jondal.
Ordførerne mener byggingen bør starte på strekningen Bergen-Stavanger, der reisetiden vil bli halvannen time med seks stopp underveis. Mellom Bergen/Stavanger og Oslo ser de for seg ni eller ti stopp og en reisetid på to og en halv time, heter det i artikkelen på bt.no.
I høyhastighetsutredningen, som analyserte mulige lyntog-traseer, ble Haukelibanen lansert som én av tre muligheter. De to andre traseene gikk gjennom Hallingdal og Numedal. Hallingdal-alternativet ble vurdert som det raskeste, med en reisetid på to timer og seks minutter mellom og Oslo og Bergen, med en prislapp på 168 milliarder.
Den rødgrønne regjeringen la i 2013 bort lyntogutredningen, og uttalte at det var viktigere å lage et godt togtilbud rundt de store byene. Beslutningen hadde også støtte blant dagens regjeringspartier.