Drifter ny svensk godsterminal

Baneservice drifter nå svenske COOPs nye kombiterminal utenfor Stockholm. Dette er nok et gjennombrudd i et strategisk viktig marked for Baneservice.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

COOP har nylig bygd en kombiterminal i tilknytning til lageret sitt i Bro, cirka 30 kilometer utenfor Stockholm. De tre neste årene vil Baneservice drifte denne terminalen, med to containertrucker, to terminaltraktorer og to skiftelokomotiv.

Miljøløft
COOPs nye kombiterminal i Bro er på 9.000 kvadratmeter, og Baneservice vil her stå for all skifting, sammensetting av tog og håndtering av containere. Godset som Baneservice vil håndtere ved denne terminalen, ble tidligere lastet over på trailer ved Tomteboda stasjon, 35 kilometer fra COOPs lager i Bro. Nå går dagligvarene på skinner hele veien.

– Dette betyr langt mindre utslipp av klimagasser, så vi er med på et miljøløft sammen med COOP i Sverige, sier Tone Manum. Manum er administrerende direktør for Baneservice Skandinavia AB, selskapet som har fått kontrakten på driften av kombiterminalen i Bro.

Strategisk satsing
– Baneservice har som mål å bli en av Skandinavias største aktører på terminaltjenester i løpet av de neste årene. Denne kontrakten er nok et viktig skritt for å nå målet, sier Manum.

I fjor overtok Baneservice driften av kombiterminalen i Göteborg, en av Sveriges største terminaler for godstog. Selskapet skal drifte denne terminalen i ytterligere tre år, med mulighet for to års forlengelse.

Mindre sesongavhengig
Baneservice Skandinavia ble opprettet høsten 2009 for å drive med terminaltjenester utenfor Norge. Målet med den nye enheten er å komme inn i et marked som er mindre sesongavhengig enn bygging og vedlikehold av jernbanenettet. I fjor hadde Baneservice Skandinavia AB en omsetning på vel 20 millioner kroner, og Manum forventer større tall i årene framover, blant annet som følge av den nye kontrakten. Allerede nå har selskapet ordrer inne for 2012 for mer enn 50 millioner kroner.

Flinkere svensker
I Sverige kommer driften av stadig flere godsterminaler ut på anbud, i motsetning til situasjonen i Norge.

– Både svenske og norske myndigheter ønsker mer gods på jernbanen og mindre på veiene. Slik politikere og næringslivet i Sverige organiserer dette markedet, er målet langt mer realistisk der enn i Norge, sier Manum.

Etter hvert som konkurranseutsettingen i Sverige stimulerer til en lignende utvikling i Norge, vil Baneservice satse enda sterkere på dette markedet også her til lands.

Powered by Labrador CMS