Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) fikk skriftelig spørsmål i Stortinget om hva kravet om minimum 30 prosent vekting av klima og miljø i offentlige anskaffelser vil koste i praksis. Foto: Terje Pedersen / NTB.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) fikk skriftelig spørsmål i Stortinget om hva kravet om minimum 30 prosent vekting av klima og miljø i offentlige anskaffelser vil koste i praksis.

Kan ikke svare på hvor mye 30 prosent miljøvekting vil koste

Fra 1. januar vektes klima- og miljø med minimum 30 prosent i offentlige anskaffelser. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mener det er for tidlig å si hvor mye ekstra dette vil koste for byggingen av samferdselsprosjekter.

Publisert Sist oppdatert

I et skriftlig spørsmål i Stortinget til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, spør Frank Edvard Sve (Frp) om statsråden kan legge frem hvilken beregnet kostnadsøkning det nye klima- og miljøkravet i offentlige anskaffelser vil medføre i praksis for byggingen av samferdselsprosjekter i fylkeskommunal og statlig regi.

I begrunnelsen for spørsmålet til statsråden er Sve kritisk til at regjeringen velger å innføre krav til klima- og miljøvekting i offentlige anskaffelser i en tid der vedlikeholdsetterslepet på norske veier øker kraftig og der det generelle kostnadsnivået innen transport, bygg og anlegg har skutt i været.

Svar fra statsråden

Frank Edvard Sve, stortingsrepresentant for Frp og første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen. Foto: Stortinget.
Frank Edvard Sve, stortingsrepresentant for Frp og første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen.

Denne uken kom samferdselsministeren med følgende svar på Sve sitt spørsmål om hvor mye kostnaden for samferdselsprosjektene vil øke med de kravene til miljøvekting i offentlige anskaffelser.

– Kravet i forskrift om offentlige anskaffelser om å vekte klima- og miljøhensyn med minimum 30 prosent startet å gjelde 1. januar 2024. Det er derfor for tidlig å si hvor mye dette vil øke utgiftene for bygging av samferdselsprosjekter i fylkeskommunal og statlig regi. Direktoratet for forvaltning og økonomistyring har utarbeidet en rettleder som skal hjelpe offentlige oppdragsgivere med å ivareta klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser, skriver Nygård i sitt svar.

Skeptiske

Byggeindustrien har satt søkelyset på de nye klima- og miljøkravene i flere saker. I likhet med Frank Edvard Sve har blant annet Statens vegvesen uttalt at de er skeptiske til hva miljøkravene vil gjøre med kostnadsnivået.

– Kravet om å vekte miljø 30 prosent vil medføre at pris får mindre vekt enn i dag, og vil kunne få en konsekvens for kostnadsnivået i våre prosjekter, sa John Atle Haugland, avdelingsdirektør for kontrakt og marked i Statens vegvesens utbyggingsdivisjon, til Byggeindustrien i slutten av desember.

– For høy pris

Ifølge Haugland er Statens vegvesen, i likhet med mange andre offentlige innkjøpere, bekymret for at kravet kan medføre høye merkostnader, og særlig for at man kan ende opp med å betale en for høy pris i forhold til den reduksjonen i klimagassutslipp som oppnås.

– Mange av våre konkurranser gjennomføres med forhandlinger, slik at vi planlegger å benytte forhandlingene til å holde kontroll på kostnadene og sikre at vi får til reelle klima- og miljøgevinster. Statens vegvesen har under høring av forslaget til forskriftsendring vært skeptisk til et for ensidig fokus på tildelingskriterier, fordi vi ønsker i utgangspunktet å benytte flere virkemidler for å oppnå reduserte klimagassutslipp og redusert skadelig miljøpåvirkning. Forskriftens krav opplever vi som lite hensiktsmessig. Det som gir best effekt etter vårt syn er en kombinasjon av flere virkemidler, sa Haugland, rett før kravet om minimum 30 prosent veking av klima- og miljø ble implementert i offentlige anskaffelser.

Powered by Labrador CMS