Illustrasjonsfoto: Klimaetaten/Oslo kommune
Oppretter støtteordning for ladeinfrastrutkrur til tungtransport
Oslo kommune innfører 50 prosent støtte til bedrifter som setter opp hurtigladere til egne lastebiler og busser. Det kommer som et svar på at en støtteordning fra Enova forsvinner.
Årsaken er ifølge kommunen at Enova nå legger ned sin tilskuddsordning for bedriftslading til tunge kjøretøy. Ordningen hadde en planlagt varighet på to år.
– Vi er fortsatt langt unna målsetningen om å elektrifisere tungtransporten, og et av de viktigste hindrene er mangelfull ladeinfrastruktur. Når Enova nå fjerner den nasjonale tilskuddsordningen for depotladere, svekker det tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål. Derfor oppretter Oslo en egen støtteordning for å hjelpe bedriftene med å etablere ladeinfrastruktur. Det vil bidra til at flere bedrifter kan kutte utslipp fra sine egne lastebiler, sier Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel i en pressemelding fra Oslo kommune.
Kommunen har siden 2021 støttet depotladere til tunge kjøretøy. Etter at ordningen til Enova ble opprettet i 2022, har Oslo kun støttet ladere med en ladeeffekt inntil 50 kW. Denne maksgrensen blir nå fjernet.
Maksstøttebeløpet blir også hevet fra en til to millioner kroner per søker, ifølge kommunen.
Støtten gjelder både normalladere (AC-ladere) og hurtigladere (DC-ladere) som etableres i Oslo.
– Vi har lyttet til tilbakemeldingene fra bransjen, som har uttrykt bekymring for at Enovas ordning avsluttes. Det er tydelig at det fortsatt er behov for støtte til ladeinfrastruktur som gjør det mulig å fase inn elektriske kjøretøy, sier Margrethe Lunder, klimarådgiver i Klimaetaten i meldingen.
Har støttet 1.815 ladepunkter
Mandag ble den siste tildelingsrunden fra Enovas støtteprogram «Bedriftslading for tunge kjøretøy» kunngjort.
I forbindelse med tildelingsrunden, sendte også Enova ut en pressemelding. Der opplyser de at det totalt tildeles 259.832.024 kroner til 697 nye ladepunkter hos norske bedrifter.
Støtteordningen ble lansert i desember i 2022, med planlagt varighet på to år. Gjennom åtte søknadsrunder har Enova støttet 1.815 ladepunkter, eller såkalte hjemmeladere for bedrifter, spredt over hele landet.
– Vi er glade for at mange har benyttet seg av ordningen, og bidratt til å skape et marked for de som ønsker å tilby løsninger for bedriftslading, sier leder for landtransport i Enova, Marie Tranaas Skjærvik i Enovas pressemelding.
To nye program
Støtteprogrammene «Tunge nullutslippskjøretøy» og «Underveislading for tunge kjøretøy» blir Enovas videre satsing på tungtransporten.
– Vi skrur nå satsingen videre, for å få flere tunge nullutslippskjøretøy ut på de norske veiene, sier hun.
Neste søknadsfrist for det konkurransebaserte støtteprogrammet «Tunge nullutslippskjøretøy» er 15. november.
I tillegg forventer Enova at det vil bli minst en ny søknadsrunde for programmet «Underveislading for tunge kjøretøy» i 2025.