Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik. Foto.Knut Opeide/Statens vegvesen

Vegvesenet holder fast på enhetspriskontrakt på Rogfast

Statens vegvesen vil fortsatt bygge ut E39 Rogfast med en enhetspriskontrakt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Det skriver Vegvesenet selv i en pressemelding torsdag.

De skriver videre at de nå vurderer alle muligheter for å ta ned kostandene og øke samfunnsnytten på det som skal bli verdens dypeste og lengste undersjøiske tunnel. I sammenheng med at prosjektet er inne til ny vurdering hos Samferdselsdepartementet har Vegvesenet tatt en ny vurdering av hvilken kontraktstrategi som vil egne seg best for prosjektet.

‒ Vi har hatt god dialog med bransjen og jobbet grundig med saken internt i Vegvesenet. Vår klare anbefaling er at vi fortsatt vil bruke utførelsesentrepriser, sier utbyggingsdirektør, Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

Davik understreker i pressemeldingen at prosjektet allerede har gjennomgått flere år med grundig planlegging.

‒ En endring av prosjektet til en totalentreprise vil ha for stor innvirkning på fremdrift til at vi ser oss tjent med å endre strategi nå, sier han.

Kan bli konkurranse om løsninger

Ifølge pressemeldingen vurderer Vegvesenet at det kan være aktuelt å konkurrere på løsning på deler av prosjektet.

‒ Dette kan for eksempel gjelde sjakt til Kvitsøy. For de deler hvor løsningsforslag er gjenstand for konkurranse vil vi vurdere å flytte prosjekteringsansvar til entreprenør, sier Davik.

Vurderer miljø

Vegvesenet vil også bruke konkurranse med forhandling og etablere konfliktløsningsmekanismer i tråd med det som er fremforhandlet med Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg.

Vegvesenet vurderer også å legge klima og miljø inn som konkurranseelement. I tillegg vil det stilles krav til at bedriften har sertifisering på kvalitets- og miljøstyringssystemer.

‒ Vi har en sterk og konkurransedyktig anleggsbransje i Norge og vi håper på god konkurranse når vi lyser ut konkurranser om et av de nyttigste, mest spennende og spektakulære samferdselsprosjekter i Norge, seir Davik.

Powered by Labrador CMS