Herøy kommune består av hovedøyene Sør- og Nord-Herøy, og det er disse to øyene som skal forbindes med ny bru. Den gamle betongbrua skulle egentlig rehabiliteres, men det viste seg at skadene var større enn antatt. Nordland fylkeskommune bestemte derfor at en ny bru i stål skulle på plass.
Prosjektleder Terje Krommen i Nordland fylkeskommune forteller til Byggeindustrien at de nå er ferdige med landkar og fundamenter, og at stålelementene er kommet på plass.
– Vi holder på med å sveise sammen stålelementene som er montert. Så skal det overflatebehandles i sveiseskjøtene. Arbeidet med betongforskalingen på brua er helt i startfasen.
– Stålelementene er sveiset sammen hos IMO Sveiseindus-trier AS i Mo, som er underentreprenør for Peab. Derfra ble de fraktet til Herøy på lekter. Monterteringen foregikk ved bruk av kran på lekter, og kran på land. Vi var heldige med været og derfor gikk montasjen veldig bra, forteller Krommen.
Ferdig innen 1.desember
– Hva består det gjenstående arbeidet i, og hvordan ser tidsplanen ut fram til ferdig bru?
– Nå er det som sagt sveising, overflatebehandling og betongarbeid på brua som skjer fremover. Andre deler av prosjektet med å bygge vei og gang- og sykkelvei i begge ender av prosjektet pågår også. Prosjektet skal være ferdig til overlevering til byggherre 1.desember i år.
Brua blir total 130 meter lang, og totalt omfatter stålet en vekt på 504 tonn. Brua får to kjørefelt, med et 2,5 meter bredt forhøyet fortau. Det er mye båttrafikk gjennom Herøysundet, og derfor er brua bygget med seilingshøyde på ni meter.
– Kontraktsummen med Peab er på 92,9 millioner kroner eksklusive merverdiavgift. Hva totalkostnadene blir, har vi oversikt over når prosjektet er avsluttet, forteller prosjektlederen.