Kruse Smith/Risa billigst i Gyadalen

Statens vegvesen har hatt anbudsrunde på prosjektet i Gyadalen i Rogaland som blant annet innebærer bygging av tunell. Kruse Smith/Risa er billigst, skriver aftenbladet.no.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Fv 42 ved Gyvatnet mellom Helleland til Tonstad er smal og rasutsatt. Det var her en brøytebilsjåfør mistet livet i januar 2011.

Det har vært anbudsåpning i Statens vegvesens regionkontor i Leikanger. Rammen på 175 mill. kroner pluss moms og prisstigning er ikke allverdens målt mot Ryfast og andre store anlegg. Men justert for inflasjon er dette faktisk den største veikontrakten i Dalane siden E 18 ( i dag E 39) ble utvidet og lagt om på 1960-tallet, skriver aftenbladet..

Det var fire som la inn anbud. Lavest var arbeidsfellesskapet Kruse Smith & Risa med 140 mill. kroner (avrundet). Deretter fulgte Bertelsen & Garpestad med 143 mill., Veidekke 149 mill. og Implenia 166 mill. I tillegg kommer prisstigning og moms etter nye regler.

1,4 kilometer vei

Byggeleder Tor Oscar Walskaar i Statens vegvesen tar forbehold om kontrollregning før endelig kontrakt skrives.

- Anbudsinnbydelsen hadde også en opsjon på blant annet ny bru over Skinnelva. Det skal bygges 1,4 km ny vei. Hovedjobben blir en rassikringstunnel på 1030 meter.

Øvrebø håper på anleggsstart 1. april. Anbudet forutsetter ferdigstillelse innen 1. oktober 2014.

- Kruse Smith skal drive tunnelen, støpe portaler samt lage brua. Vi i Risa skal jobbe mest med sprengning, masseforflytning og anlegg av vei utenom tunnelen, sier han. Rundt to tredeler av fellesanbudet er fra Kruse Smith, og en tredel på Risa.

Det meste av rassikringen dekkes av rassikringspenger Staten har tildelt Rogaland fylkeskommune. Eigersunds gode nabo, Sirdal, forskutterer inntil 50 millioner kroner for å få rassikret veien som blir ekstra mye brukt når det er stengt i Hunnedalen.

Powered by Labrador CMS