Kystdirektør Einar Vik Arset (t.h) og utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens Vegvesen signerte samarbeidsavtalen om Stad skipstunnel.

Kystverket samarbeider med Vegvesenet om skipstunnel

Kystverket styrker prosjektorganisasjonen og inngår samarbeid med Statens vegvesen om byggingen av Stad skipstunnel. – Vegvesenet har tung tunnelkompetanse som vil styrke arbeidet med verdens første skipstunnel, sier kystdirektør Einar Vik Arset.

Publisert

Status for arbeidet med Stad skipstunnel er at de vesentligste arealavklaringer og reguleringsarbeider er gjennomført. 

Hovedelementene i konkurransegrunnlaget er utarbeidet og kvalitetssikring pågår før selve byggeprosjektet skal sendes ut på anbud, skriver Kystverket i en pressemelding.

Trenger flere ressurser 

– Kystverkets prosjektorganisasjon har lagt ned en betydelig innsats for å ha brakt prosjektet dit det er i dag. I neste fase er det imidlertid behov for å styrke prosjektet, både i inngangen til konkurranseutsetting og forhandlinger, og med påfølgende anleggsperiode, sier kystdirektør Einar Vik Arset.

Det er flere nye ressurser som skal på plass, både innenfor prosjekt- og byggeledelse, geologi, tunneldrift, HMS og SHA, for å rigge prosjektorganisasjonen fram mot byggestart for verdens første skipstunnel, opplyser byggherren.

– Kystverket er å regne som en engangsbyggherre når det gjelder et så stort prosjekt som Stad skipstunnel, og det er derfor ikke hensiktsmessig å bygge opp en stor prosjektorganisasjon internt i egen etat. Derfor har vi initiert et samarbeid med Statens vegvesen. Dette vil gi Kystverket tilgang på kompetanse og kapasitet fra en erfaren byggherreorganisasjon, som vil styrke prosjektorganisasjonen vår i både topp og bredde, sier kystdirektøren.

Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang, 50 meter høy og 36 meter meter bred.

Bruke statens samlede ressurser 

Kystverket fremhever at Statens vegvesen både har tilgjengelig kapasitet, erfaring fra store tunnelprosjekter, og en hel organisasjon med ulike fagmiljøer som kan bidra inn i prosjektet.

– Vi får tilgang på dyktig og dedikert personell, samtidig som vi har bakorganisasjonen til Vegvesenet i ryggen. Det er positivt at vi kan utnytte statens samlede ressurser på denne måten, sier kystdirektør Arset.

Han får støtte fra samarbeidspartner Statens Vegvesen.

– Vi har tilgjengelig kapasitet, og det er fint å kunne dele kunnskap og personell på tvers av samferdselssektoren. Denne gangen er det vi som bistår Kystverket, mens kanskje vi får ressurser motsatt vei i framtidige prosjekter, som tenderer inn mot Kystverkets interesse- og fagområder. Dette er god ressursutnyttelse, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens Vegvesen.

Han bruker ordet spektakulært for å beskrive prosjektet.

– Stad skipstunnel er et spektakulært og kjempespennende prosjekt, som vi opplever at det er stor interesse rundt, ikke minst fra entreprenørbransjen. Vi har bred kompetanse innenfor store samferdsels- og tunnelprosjekter, som vil komme skipstunnelen til gode, både når det gjelder den forestående anbuds- og kontraktsfasen og eventuelt i byggefasen, sier Davik.

Samarbeid fram til ferdigstilling av skipstunnelen 

Samarbeidsavtalen regulerer først og fremst samarbeidet mellom etatene i anbudsfasen og fram mot kontraktssignering. 

Senere er det meningen at avtalen kan forlenges og omhandle selve byggingen av skipstunnelen, opplyser Kystverket.

– Det har lenge vært planen å styrke prosjektorganisasjonen før anbud- og byggefase. Vi starter nå et samarbeid som skal vare helt til skipstunnelen er ferdig bygget. De nye ressursene fra Statens vegvesen skal inkorporeres i Kystverkets prosjektorganisasjon under min ledelse som prosjekteier. Det er Nærings- og fiskeridepartementet som er oppdragsgiver og Kystverket som er byggherre, sier kystdirektøren.

Arset mener Vegvesenets ressurser vil komplimentere Kystverkets egne kapasiteter.

– Sammen med Kystverkets egne prosjektansatte og den store fagkompetansen vi ellers har i etaten, vil denne samarbeidsavtalen samlet sett sikre tilstrekkelig kompetanse og kapasitet for gjennomføringen av prosjektet, sier Arset.

Kvalitetssikring 

Prosjekt Stad skipstunnel er nå i sluttfasen med å ferdigstille dokumentasjon og konkurransegrunnlag før utlysning. Det pågår en kvalitetssikring før selve byggeprosjektet kan sendes ut på anbud. Vegvesenet kommer nå inn og bistår i denne kvalitetssikringen, står det i pressemeldingen. 

Kystdirektøren mener Kystverket har gjort en god og grundig jobb med konkurransegrunnlaget.

– Vi får nå noen ekstra øyne på dette før ferdigstilling, uten at det blir noen større endringer av den grunn. Vi rekker trolig ikke å få anbudet ut i oktober som tidligere meldt, men vi skal få det ut i markedet i god tid før jul. Samtidig så sikrer vi oss verdifull kompetanse før tilbudsgjennomgang og forhandlinger på nyåret, sier kystdirektør Einar Vik Arset.

Powered by Labrador CMS