Kystdirektør Einar Vik Arset (t.h) og utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens Vegvesen signerte samarbeidsavtalen om Stad skipstunnel.Foto: Kystverket / Sveinung Nedregotten
Kystverket samarbeider med Vegvesenet om skipstunnel
Kystverket styrker prosjektorganisasjonen og inngår samarbeid med Statens vegvesen om byggingen av Stad skipstunnel. – Vegvesenet har tung tunnelkompetanse som vil styrke arbeidet med verdens første skipstunnel, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
Status for arbeidet med Stad skipstunnel er at de
vesentligste arealavklaringer og reguleringsarbeider er gjennomført.
Annonse
Hovedelementene i konkurransegrunnlaget er utarbeidet og kvalitetssikring pågår
før selve byggeprosjektet skal sendes ut på anbud, skriver Kystverket i en
pressemelding.
Trenger flere ressurser
– Kystverkets prosjektorganisasjon har lagt ned en betydelig innsats for å ha
brakt prosjektet dit det er i dag. I neste fase er det imidlertid behov for å
styrke prosjektet, både i inngangen til konkurranseutsetting og forhandlinger,
og med påfølgende anleggsperiode, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
Det er flere nye ressurser som skal på plass, både innenfor
prosjekt- og byggeledelse, geologi, tunneldrift, HMS og SHA, for å rigge
prosjektorganisasjonen fram mot byggestart for verdens første skipstunnel,
opplyser byggherren.
– Kystverket er å regne som en engangsbyggherre når det
gjelder et så stort prosjekt som Stad skipstunnel, og det er derfor ikke
hensiktsmessig å bygge opp en stor prosjektorganisasjon internt i egen etat.
Derfor har vi initiert et samarbeid med Statens vegvesen. Dette vil gi
Kystverket tilgang på kompetanse og kapasitet fra en erfaren
byggherreorganisasjon, som vil styrke prosjektorganisasjonen vår i både topp og
bredde, sier kystdirektøren.
Bruke statens samlede ressurser
Kystverket fremhever at Statens vegvesen både har tilgjengelig kapasitet, erfaring
fra store tunnelprosjekter, og en hel organisasjon med ulike fagmiljøer som kan
bidra inn i prosjektet.
– Vi får tilgang på dyktig og dedikert personell, samtidig
som vi har bakorganisasjonen til Vegvesenet i ryggen. Det er positivt at vi kan
utnytte statens samlede ressurser på denne måten, sier kystdirektør Arset.
Han får støtte fra samarbeidspartner Statens Vegvesen.
– Vi har tilgjengelig kapasitet, og det er fint å kunne dele
kunnskap og personell på tvers av samferdselssektoren. Denne gangen er det vi
som bistår Kystverket, mens kanskje vi får ressurser motsatt vei i framtidige
prosjekter, som tenderer inn mot Kystverkets interesse- og fagområder. Dette er
god ressursutnyttelse, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens
Vegvesen.
Han bruker ordet spektakulært for å beskrive prosjektet.
– Stad skipstunnel er et spektakulært og kjempespennende
prosjekt, som vi opplever at det er stor interesse rundt, ikke minst fra
entreprenørbransjen. Vi har bred kompetanse innenfor store samferdsels- og
tunnelprosjekter, som vil komme skipstunnelen til gode, både når det gjelder
den forestående anbuds- og kontraktsfasen og eventuelt i byggefasen, sier
Davik.
Samarbeid fram til ferdigstilling av skipstunnelen
Samarbeidsavtalen regulerer først og fremst samarbeidet mellom etatene i
anbudsfasen og fram mot kontraktssignering.
Senere er det meningen at avtalen
kan forlenges og omhandle selve byggingen av skipstunnelen, opplyser
Kystverket.
– Det har lenge vært planen å styrke prosjektorganisasjonen
før anbud- og byggefase. Vi starter nå et samarbeid som skal vare helt til
skipstunnelen er ferdig bygget. De nye ressursene fra Statens vegvesen skal
inkorporeres i Kystverkets prosjektorganisasjon under min ledelse som
prosjekteier. Det er Nærings- og fiskeridepartementet som er oppdragsgiver og
Kystverket som er byggherre, sier kystdirektøren.
Arset mener Vegvesenets ressurser vil komplimentere
Kystverkets egne kapasiteter.
– Sammen med Kystverkets egne prosjektansatte og den store
fagkompetansen vi ellers har i etaten, vil denne samarbeidsavtalen samlet sett
sikre tilstrekkelig kompetanse og kapasitet for gjennomføringen av prosjektet,
sier Arset.
Kvalitetssikring
Prosjekt Stad skipstunnel er nå i sluttfasen med å ferdigstille dokumentasjon
og konkurransegrunnlag før utlysning. Det pågår en kvalitetssikring før selve
byggeprosjektet kan sendes ut på anbud. Vegvesenet kommer nå inn og bistår i
denne kvalitetssikringen, står det i pressemeldingen.
Kystdirektøren mener Kystverket har gjort en god og grundig
jobb med konkurransegrunnlaget.
– Vi får nå noen ekstra øyne på dette før ferdigstilling,
uten at det blir noen større endringer av den grunn. Vi rekker trolig ikke å få
anbudet ut i oktober som tidligere meldt, men vi skal få det ut i markedet i
god tid før jul. Samtidig så sikrer vi oss verdifull kompetanse før
tilbudsgjennomgang og forhandlinger på nyåret, sier kystdirektør Einar Vik
Arset.