Nå er Kystverket straks klare med å lyse ut konkurransen om hvem som skal bygge verdens første skipstunnel. Illustrasjon: Kystverket.
Nå er Kystverket straks klare med å lyse ut konkurransen om hvem som skal bygge verdens første skipstunnel. Illustrasjon: Kystverket.

Har bestemt tidspunkt for utlysning av Stad skipstunnel

Kystverket er snart i mål med reguleringsplaner og konkurransedokumenter, og går nå ut med måneden de vil lyse ut Stad skipstunnel i markedet.

Publisert Sist oppdatert

Nøkkeltall Stad skipstunnel 

  • Lengde: 1700 meter for selve tunnelløpet - 2200 meter fra tuppen av entringskonstruksjon på den ene siden til tuppen av entringskonstruksjon på den andre siden.
  • Lengde inkl. ledekonstruksjoner og portal: cirka 2200 meter.
  • Høyde mellom bunn og tak: 50 meter.
  • Bredde mellom veggene i tunnelen: 36 meter.
  • Seilingshøyde: 33 meter.
  • Areal på tverrsnitt: 1661 kvadratmeter.
  • Volum uttak fast fjell: cirka 3 millioner kubikkmeter. Tilsvarer cirka 5,4 millioner kubikkmeter med sprengt fjell.
  • Vedtatt kostnadsramme: cirka 5,06 milliarder kroner (inkl. mva.).
  • Estimert byggetid: cirka 5 år.

– Vi ser for oss å lyse ut anbudet for byggingen av Stad skipstunnel i oktober, sier prosjektleder Terje Skjeppestad i Kystverket.

Om alt går etter planen kan det bli kontraktsignering med en totalentreprenør høsten 2025, og byggestart ved årsskiftet 2025/2026. Byggetiden er estimert til fem år, opplyser Kystverket.

Kostnadsramme på drøye fem milliarder

Prosjektet skal lyses ut som en totalentreprise med fast pris, anskaffet etter en konkurranse med forhandlinger, opplyser Kystverket.

Byggherren forventer at anbudsprosessen vil ta opptil ett år.

– Først skal vi ha en prekvalifisering som tar cirka tre måneder. Deretter inviteres en knippe leverandører med til å levere tilbud, som vi evaluerer og forhandler om, gjerne i flere runder. Denne fasen tar erfaringsmessig seks til ni måneder, sier Skjeppestad.

Stad skipstunnel har en kostnadsramme på cirka 5.060 millioner 2024-kroner, inklusive merverdiavgift.

Om tilbudene fra entreprenørene ikke kommer seg under kostnadsrammen må prosjektet tilbake til Stortinget for å få vedtatt ny ramme, opplyser Kystverket.

Sluttføring

De siste ukene har Kystverkets prosjektgruppe jobbet med å sluttføre alt av dokumenter og teknisk dokumentasjon før byggingen av Stad skipstunnel kan sendes ut på anbud.

Prosjektleder Terje Skjeppestad i Kystverket. Foto: Kystverket.
Prosjektleder Terje Skjeppestad i Kystverket.

– Vi har tatt en totalgjennomgang av konkurransegrunnlaget, med alle vedlegg. Vi har fått ferdigstilt de fleste dokumenter, samtidig som vi har avdekket eventuelle kapitler og tekst der vi må gjøre justeringer, sier Skjeppestad.

Godkjenning av reguleringsplaner

Før Kystverket kan gå ut med anbudet må også alt av reguleringsplaner i forbindelse med skipstunnelen være godkjent.

Stad kommune legger opp til å godkjenne reguleringsplanene knyttet til Stad skipstunnel i et ekstraordinært kommunestyremøte i slutten av september, ifølge Kystverket.

Det er snakk om å få ferdig og godkjent tre planer, selve reguleringsplanen for Stad skipstunnel og for de nye næringsområdene som tunnelstein skal kjøres til i Kjøde og Lesto.

– Dette har vært et omfattende arbeid gjennom lokaldemokratiske prosesser, der spesielt Vestland fylkeskommune og Statsforvalteren i Vestland har hatt innspill og innsigelser. Men etter konstruktiv dialog med alle parter får vi nå lukket disse, slik at kommunestyret i Stad kan få godkjent reguleringsplanene på et kommunestyremøte som er planlagt 26. september, sier Skjeppestad.

Powered by Labrador CMS