Ny frist for E6 Dovrebanen

Det første anbudet i fellesprosjektet E6 -Dovrebanen Brøhaug - Strandlykkja som skulle vært åpnet fredag 20. januar har ny frist til 3. februar.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Som for det nye veisystemet i Bjørvika blir det benyttet et to konvoluttsystem med to åpninger. Den første konvolutten med åpning 3. februar inneholder dokumentasjon av kvalifikasjoner, gjennomføringsevne, HMS-rutiner og organisering av prosjektorganisasjonen i anleggsperioden. En lukket åpning med bare byggherren til stede. Den andre konvolutten med åpning 17. februar inneholder pristilbudene.

Neste parsell Strandlykkja-Kleverud/Labbdalen blir åpnet 6. mars og den siste parsellen Langset-Brøhaug åpnes 14. april. Datoene gjelder den første konvoluttåpningen og ikke pristilbudene.

Jernbaneverket samarbeider med Statens vegvesen om parsellen Langset-Kleverud. Dette samarbeidet er formalisert i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen. Bakgrunnen for etablering av Fellesprosjektet er å få til en helhetlig planlegging av transportkorridoren langs Vorma og Mjøsa.

Kostnadsrammen på Fellesprosjektet er til sammen 10 100 mill. kr, fordelt med 5 200 mill. på Statens vegvesen og 4 900 mill. på Jernbaneverket. Styringsrammen til Jernbaneverket er på 4 200 mill.

Fellesprosjektet er delt opp i tre parseller:
FP1: Langset - Brøhaug
FP2: Brøhaug - Strandlykkja
FP3: Strandlykkja - Kleverud/Labbdalen

Jernbanen bygges ut ca 17km i Fellesprosjektet, og på strekningen blir det tre jernbanetunneler:
Molykkjatunnelen - 586 m
Ulvintunnelen - 3985 m
Morstuatunnelen - 158 m

(Lengden er inkl. portal, tall er hentet fra reguleringsplanen.)
Strekningen skal være ferdig utbygd i 2015 (2014 for E6).

Powered by Labrador CMS